Hej,

Jag funderar på att bygga ett ribbstaket till altanen av ströläkt. Anledningen är att jag har löjligt mycket löpmeter över sedan huset byggdes och vill gärna använda material jag redan har. Eftersom dessa såklart är råsågade och obehandlade tänkte jag isåfall måla dom vita. Behöver jag behandla dom med grundolja först? Skulle vanlig träolja/teakolja fungera eller krävs det andra saker?

Är jag helt ute och cyklar som avser använda läkten till detta överhuvudtaget?? :) själva måtten tycker jag personligen är perfekta i övrigt.

Vol
 
eviljava skrev:
Man målar dem som vanligt fasadträ. Beroende på vilket färgtyp du väljer skiljer sig tillvägagångssättet. Men ett tips är ju att följa tillverkarens system för obehandlat trä.

Här kommer en lista på hur du bör grunda, beroende på färgtyp:
[länk]

Tack! Tänkte köra grundolja, grundfärg och sedan använda husets fasadfärg (akrylat) - då jag även där fick 20-30Liter över. Det är tillfredställande att faktiskt ha möjlighet att bygga något med material som hantverkarna "tänkte kasta".

Om jag grundoljar, grundmålar och målar med fasadfärg - hur länge mellan tummen pekfingret kan det gå innan det blir dags för ommålning av ribborna igen?

3-4 år?

Vol
 
Volatyle skrev:
Om jag grundoljar, grundmålar och målar med fasadfärg - hur länge mellan tummen pekfingret kan det gå innan det blir dags för ommålning av ribborna igen?

3-4 år?

Vol
Jag vet inte vilket märke på färg du tänkt dig, men nog borde det hålla bättre än 3-4 år?
Min fasadfärg anser tillverkaren skall hålla i ca 12 år (beroende på väder och vind).

Jag hade nog räknat kallt med ca. 10 års underhållsintervall på detta färgsystem. Givetvis med några rengöringar under tiden (i synnerhet om kulören är vit).
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Tack! Tänkte köra grundolja, grundfärg och sedan använda husets fasadfärg (akrylat) - då jag även där fick 20-30Liter över. Det är tillfredställande att faktiskt ha möjlighet att bygga något med material som hantverkarna "tänkte kasta".

Om jag grundoljar, grundmålar och målar med fasadfärg - hur länge mellan tummen pekfingret kan det gå innan det blir dags för ommålning av ribborna igen?

3-4 år?

Vol
Tänk på att inte måla runt om med akrylat, det blir för tätt och träet kan ruttna. Lämna undersidan endast grundmålad, den kan du ju bryta i samma kulör som täckfärgen.
 
common skrev:
Tänk på att inte måla runt om med akrylat, det blir för tätt och träet kan ruttna. Lämna undersidan endast grundmålad, den kan du ju bryta i samma kulör som täckfärgen.
Bra tips! Tack.
Grundfärgen är också akrylat iofs, men det kanske inte spelar någon roll?

Vol
 
Akrylat grundfärg?
Är du säker?
Jag vill grunda med en alkyd!

Men det kanske har ändrats sista året.

Protte
 
Hmm.. Får dubbelkolla på burken igen :)
 
Stämde, var alkyd.. :)
Övermålningsbar 12h...Hur noga är detta? Hade gärna velat dra på en strykning utefärg ikväll...
 
Låt det torka ordentligt, tara bara än längre tid om du stänger in under ytterligare ett lager färg.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.