Jag har sen flera år tillbaka reagerat på att vår elförbrukning ökat väldigt mycket, t.ex om jag jämför januari 2019 med januari 2021 så har det ökar med 390 kWh.

Nu har jag skaffat Tibber och en pulsmätare.
Vanligtvis under dagarna när ingen är hemma kanske förbrukningen per timme 0,300 kW. Men nu på kvällen märkte jag att när ingen tv, tvättmaskin, dator eller så var igång låg förbrukningen på just då live 2400 watt (är det 2,4kw?) Värmepumpen har jag satt så att kompressorn bara ska gå på natten så igen onormal förbrukning borde vara igång nu på kvällen.
Testade ändå att stänga av allt i elcenralen förutom rummet där wifit står så att jag kunde använda Tibber-appen, förbrukningen gick bara ner med 200 watt. Även när det var avstängt såg jag hur förbrukning gick upp och ner eftersom det ska vara ”live”.


Jag är inte alls kunnig inom el och kanske använder watt och kW fel men trots det, tänker jag väl rätt när jag menar att inget borde dras när elcentralen är avstängd?
 
  • Diagram som visar elförbrukning i realtid med 2385 watt vid en viss tidpunkt, inklusive statistik som dagens köp och högsta förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.