Vad är att föredra? avfuktare eller trygghetsvakten i krypgrund. Enklare installation med trygghetsvakten. Har lagt ut plastfolie, men det räcker inte, är fortfarand hög luftfuktighet ca: 80 rh. Regn ute
 
Stängd ventilation och avfuktare är effektivare än trygghetsvakten om du har problem med hög luftfuktighet. Vi hade trygghetsvakten men den klarade inte att hålla fukten i schack hos oss, så vi fick byta till avfuktare.
 
Istället för ett trygghetsvakten så kan du väl i så fall bara ställa ner en el-radiator kopplad till en hygrometer ? Bör ge ungefär samma icke-funktion.
 
Hej,
Jag tänker att Trygghetsvakten arbetar åt rätt håll, dvs förbättrar fuktnivån, i alla krypgrunder. Men den är kanske inte är tillräcklig för alla typer av förhållanden och krypgrunder.

Hade det varit min grund skulle jag först städat kryprummet från allt skräp och andra prylar som inte skall vara där, speciellt organiskt material. Därefter ordnat ett avdunstningsskydd på marken, detta går att göra på olika sätt, enklast är en plastfolie.

Man kan på många ställen se anvisningar om att plastfolien skall avslutas 1 dm från kanten. Jag ville veta varför och efterforskningar visar att den rekommendationen grundar sig i att kondensaten från krypgrunden väggar kan rinna ner på markplasten om plastfolien ligger mot väggen. Sanslöst ...

Vilket problem skall du lösa, är bjälklaget gjort av trä eller betong? Finns lukt eller synlig mikrobiella på växt på blindbotten etc. I så fall räcker det sannolikt inte med att städa kryprumsgrunden och lägga ut avdunstningsskydd på marken.

Kanske skall du passa på att isolera blindbotten på undersidan, det höjer temperaturen i träet (sänker Temp i kryprum / grundmur och mark) som därmed blir torrare. Du får något lägre uppvärmningskostnader och varmare golv som är skönare att gå på. Se gärna samtidigt till att bjälklaget blir lufttätt så ökar effekten ännu mer.

Tänk dock på att syllarna inte värms i samma utsträckning som övriga bjälklag, så eventuella fukt och luktproblem i syllarna behöver hanteras separat. Lycka till med din krypgrund.
(ursprungligen benämndes den krypRUMSgrund)
 
Det finns väl två sätt att ha det i en grund, slutet eller öppet. Har du slutet behöver du ha ett system som hanterar fuktigheten. Har du ett öppet så sköter vinden det naturligt. Jag hade ett slutet utrymme med en avfuktare. När avfuktaren gick sönder beslutade vi att istället öppna upp och installera trygghetsvakten istället för att investera drygt 40 tkr. Enligt en enkel mätare är det lite höga värden i luften ibland men jag har inte kunnat se någon början till någon påväxt ännu efter 7 år.
 
Är det inte dumt att öppna upp när man installerar trygghetsvakten? tanken är ju att den ska höja temperaturen i grunden och då är det ju onödigt att ventilera ut värmen.
 
useless useless skrev:
Är det inte dumt att öppna upp när man installerar trygghetsvakten? tanken är ju att den ska höja temperaturen i grunden och då är det ju onödigt att ventilera ut värmen.
Så kan det vara, den kanske är onödig och inte tillför något. Jag testade inte bara med den först utan gjorde allt i ett och det fungerar.
 
R
S Svenslund skrev:
Det finns väl två sätt att ha det i en grund, slutet eller öppet. Har du slutet behöver du ha ett system som hanterar fuktigheten. Har du ett öppet så sköter vinden det naturligt. Jag hade ett slutet utrymme med en avfuktare. När avfuktaren gick sönder beslutade vi att istället öppna upp och installera trygghetsvakten istället för att investera drygt 40 tkr. Enligt en enkel mätare är det lite höga värden i luften ibland men jag har inte kunnat se någon början till någon påväxt ännu efter 7 år.
varför skulle man köpa en avfuktare för 40 tkr?

Min Woods DS15f kostade runt 4000kr när jag köpte den 2014, byter filter en gång om året för mig 299kr.
140kvm krypgrund. Håller den under 60% RF året om utan problem.
Igensatta ventiler, plast mot marken samt cellplast ovan på plasten.
Mäter de 3 facken i krypgrunden med en Oregon Hygrometer som har 3st trådlösa givare.
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
R RalleB skrev:
varför skulle man köpa en avfuktare för 40 tkr?
För att man får det förslaget av besiktningsmannen från Anticimex?
 
R
Såklart de ger det förslaget, de vill ju sälja och tjäna pengar.

Menar bara på att deras lösning varken behöver vara den mest optimala eller kostnadseffektiva.
 
TS Myrhill verkar inte så intresserad, ville väl bara lämna en reklamsnutt för den där värmekabeln....;):thumbdown:
 
R RalleB skrev:
varför skulle man köpa en avfuktare för 40 tkr?

Min Woods DS15f kostade runt 4000kr när jag köpte den 2014, byter filter en gång om året för mig 299kr.
140kvm krypgrund. Håller den under 60% RF året om utan problem.
Igensatta ventiler, plast mot marken samt cellplast ovan på plasten.
Mäter de 3 facken i krypgrunden med en Oregon Hygrometer som har 3st trådlösa givare.
Vad har du för förbrukning per år på den avfuktaren?
 
R
Kan tyvärr inte ge dig några siffror på det då jag aldrig mätte upp förbrukningen enskilt på endast avfuktaren.

Och huset med avfuktaren är sålt, dock så kan jag säga att jag aldrig ens funderade över driftskostnaden på den.
Absolut inte så att jag kunde säga att oj nu måste avfuktaren har varit igång mycket eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.