Hej

Då jag läst att det finns en del användare av Revit här på forumet så tänkte jag höra ifall jag kan få lite hjälp.
Jag försöker rita ett pulpettak på en byggnad jag ritat upp men kan inte få till det.
Enligt instruktionsboken ska man gå in i "Roof properties" och sätta "Base level" till "T.O. Roof 3 men när jag är i "Roof properties" så finns bara level 1 och level2 i menyn base level.

Enligt instruktionsboken ska det finnas T.O. Roof 2 och T.O. Chimney under base level också.

Om någon kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam. Det jag vill göra är alltså ett pulpettak (nu blid det bara sadeltak)
 
Snailman
om du nu har ritat ett sadeltak, så markerar du detta och väljer 'edit', sedan ser du till att det bara är en enda sida av rektangeln som är definierad som slope sedan trycker du på 'finish roof'

angående levels så finns ju bara de du själv har skapat (och kanske några default) så jag har skapat några st såna, men det går ju med offset från nån level du reda har oxå
 
Tack för snabbt svar.
Men jag är nog sällsynt korkad. Menar du under properties? Hittar ingen editknapp? Om du menar under properies hur ska jag då göra för att definiera bara en sida som slope
 
Snailman
du har ett tak, se till att modify är tänt, klicka på en del av taket, då ser du precis ovanför det vita ritningsfönstret en knapp märkt 'edit'

ställ dig sen på önskad linje som utgör takets ytterkanter och högerklicka och välj 'toggle slope defining' (finns andra sätt oxå)
 
Snailman
Hoppas du inte behöver rita några trappor bara:D
 
Haha jag får väl anpassa huset efter hur krångligt programmet är :)
Ritar bara en lite friggebod just nu men tänkte att det var ett lagomt projekt att försöka lära sig programmet lite.

Nu har jag gjort som du sa och det fungerar ju :) Tack tack

Om man sedan från långsidan med där taket är som högst vill lägga ett altantak en bit nedanför, har du tips på hur man gör då? Det blir ju bara två stolpar i hörnen och ingen vägg att dra taket mot. Samt hur gör man stolpar? För vad jag förstår kan man inte bara göra ett fristående tak utan väggar som ett altantak ju blir.
Eller självklart förstår jag att det går men att jag inte rikigt kan bara.

Tack såmycket för hjälpen, vet inte hur många timmar jag suttit och jävlats med det taket utan framgång ;-)
 
Snailman
angående stolpar så finns det väl några färdiga, vet jag tog nån som såg ut som en H balk, men det gär ju att göra en väldigt kort vägg sas...

annars går det att rita ett tak varsomhelst, behöver inte vara väggar under

sen kan man göra så att man gör stolpen lägre än taket, selectera den sen och klicka 'attach' klicka sedan på taket så förlängs den upp till taket (funkar på väggar oxå)

angående väggar tex så om man väljer element propertys så startar väggen från den level man har i base constrant (man kan finjustera med base offset) upp till Topp Constrain (man kan finjustera med top offset)

det här med offset funkar ju på tak oxå
 
Du är min gud nu :)
Ska testa med altantak ikväll, men jag lär väl komma med följdfrågor ;-)
Du får ignorera mig när du tröttnat på mitt eviga tjat och låtsas som du inte sett att tråden uppdaterats ;-)
Helt fantastiskt bra hjälp, har försökt läsa och kolla på instrktionsvideo men inget har hjälpt, sen loggar jag in här och fem minuter senare så har jag tak över huvudet
 
Tar en till fråga direkt ;-) Hur gör man för att ändra taktjockleken i efterhand? Och en fråga som jag verkligen skulle vilja veta, hur gör man för att sätta lockläktpanel på huset? Har bara hittat tegel, kan man rita det på egen hand och hur gör man lättast då?
 
Snailman
välj modify, klicka på taket, högerklicka välj element properities, andra raden uppifrån Type, där kan du ändra vilken typ/tjocklek du vill ha.

Jag har inte pysslat med att ändra på utseendet på befintliga väggar, jag använder revit för att grovplanera huset, med planlösning, tak, dörrar och fönster, sedan har jag tänkt rita alltihop mer exakt i solidworks...
 
Så funkade det ja, men om man vill ha någon annan tjocklek än dom förinställda så klicka jag på "edit/new" men där är thickness gråmarkerat?

Sen kan jag inte lägga in fönster och dörrar nu i efterhand, det har blivit gråmarkerat, har du någon idé vad jag gör för fel då?
 
Snailman
välj edit/new sen i fönstret som kommer upp väljpå raden ovan default thickness structure edit där verkar man kunna ändra thickness

ska jag ha fler fönster eller dörrar eller väggar så väljer jag en som jag redan använt och create similar så får jag en likadan.
 
Man kan ju bli galen för mindre ;-) Men förut har jag inte haft problem att ändra storlek på fönster men nu helt plötsligt så kan jag inte det längre, har du något tips? Det var ju typ det första jag lärde mig så det känns ju sjukt irriterande att behöva fråga om det också
 
Snailman
nej vet inte vad det kan vara, jag messar dig min emejladress så kan du skicka din fil till mig (om du vill) så kan jag se om jag kommer på något.
 
Nu när jag gör om allt från början så vill inte väggarna ansluta mot taket. Har du något tips på det eller borde jag bara gå och lägga mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.