Jag håller på att riva ett badrum där man kunde se en liten påväxt vid ett rör, anticimex mätte fukthalten och sa att det var torrt och fint. Skönt tänkte jag. Då skulle det ju kunna vara så att det såg fint ut när jag rev.
Men såklart inte... Men på ett annat ställe dök det upp grön mögel på en regel och svag svart på en annan. Se bilder.

Jag fastnade.. Vad är nästa steg? och det ser ut som att reglarna har en bärande funktion vilket inte gör det helt lätt för mig att byta dom själv. Vilket ju var min första tanke att byta alla. Eller finns det någon annan väg?

2012-09-26 07.37.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-26 07.37.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är virket ruttet eller är det bara ytligt mögel?

Annars är det bara att spruta på lämpligt mögeldödarmedel och låta det vara.
 
Virket kändes friskt när jag provade med kniven.
 
Håller med RobZombie. Efter att man konstaterat hur utbredd skadan är, kan man behandla med mögelgift om inte själva trävirket är skadat. Men var noga och kontrollera hur stor skadan är.
 
Det där är inget att bry sig om och det är dessutom på motsatt sida av regeln från badrummet sett så det kommer inte av fukt från badrummet.
 
Det där såg inte speciellt farligt ut, är övriga reglar bara friska (kör en kniv i dem o se) så hade jag penslat på antimögelmedel bara och byggt igen. Bor-ex osv tränger ju in på djupet av trät så stoppar du möglet som trots allt är en levande svamp. Var noga med att det får torka riktigt så du inte bygger in fukt bara.
 
Låter ju ganska ofarligt. Kniven sitter fint i reglarna. Tid att gaska upp sig och sätta in åtgärder. Ska kolla in mögel dödarmedel.
 
irisdotter skrev:
Låter ju ganska ofarligt. Kniven sitter fint i reglarna. Tid att gaska upp sig och sätta in åtgärder. Ska kolla in mögel dödarmedel.
Om du tittar så ser du inget på isoleringen den är jättefin, så är det ett äldre lösvirkeshus skulle det svarta t.o.m. kunnat ha funnits där redan när man byggde huset. Inte ovanligt att man kan se det i hus från -60 och tidigare.
 
Om du kan få tag på en ångtvätt så är det ett ypperligt sätt att mögelsanera :)
 
Tack för svaren. Helt klart lugnande.. idag har jag fått lite experthjälp som bekräftade era tankar. Det svarta har med största sannolikhet suttit sedan det byggdes och det är är nog bara betongrester. Så pengarna jag såg flyga iväg igår har jag nu sparat in när jag glatt kan fortsätta själv. Hur man nu kan spara pengar man aldrig tänkt göra av med.
 
Snuslisa skrev:
Om du kan få tag på en ångtvätt så är det ett ypperligt sätt att mögelsanera :)
hmm, med enbart vattenlösning? dvs tillföra ännu mer fukt till trä? detta är inget jag hört om mer än i badrum.
 
Jag är glad jag slipper tänka i saneringsbanor i nuläget.
 
Ge dig då aldrig på att renovera en äldre sommarstuga. Där användes oftast det som blev över eller fanns nära till hands. Men det tillhörde tiden och anpassat för just sommarstuga.
Behöver inte innebära att det inte fungerar, men vilken kreativitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.