Tja.

Jag köpte för en månad sedan ett par svindyra batteri uppvärmda skoterhandskar.

Jag var ut och provade dom 1a gången i helgen när temperaturen var runt 0an

Absolut ingen värme ur handskarna så jag kontaktade återförsäljaren för att få lämna tillbaka dom .

Men enl han så kan jag bara inte lämna tillbaka dom när dom är använda (svårt att veta att dom inte fungerar utan att använda dom) utan dom måste skickas tillbaka till tillverkaren i USA för kontroll innan jag kan få reklamera dom.
Och att jag får stå för alla kostnader för frakt etc om dom anser att det inte är något fel på handskarna .

Stämmer detta ?
Är inte mitt avtal med återförsäljaren?

Kan ju tycka att det borde räcka med att någon i butiken sticker in handen i handsken och konstaterar felet
 
Nej, du har avtal med återförsäljaren. Vad är det för återförsäljare?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nya handskar eller rep. av bef. handskar är väl det du ska kunna förvänta dig.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, du har avtal med återförsäljaren. Vad är det för återförsäljare?
Skoter återförsäljare. Hällgrens motor i Skellefteå.
 
Känns spontant konstigt om båda två (höger/vänster) skulle gå sönder på samma sätt eftersom de torde vara separat enheter.
Så det finns ju risk att du gör fel eller har för höga förväntningar på värme effekten, värmer de ens om det är så varmt som runt nollan?
Att man blir av med produkten medans företaget tar ställning till reklamation känns som standard när det gäller friluftsprodukter, men har aldrig blivit hotad med att få betala frakt till tillverkaren även om min reklamation inte blir godkänd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Länk till produkten?
 
H
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tja.

Jag köpte för en månad sedan ett par svindyra batteri uppvärmda skoterhandskar.

Jag var ut och provade dom 1a gången i helgen när temperaturen var runt 0an

Absolut ingen värme ur handskarna så jag kontaktade återförsäljaren för att få lämna tillbaka dom .

Men enl han så kan jag bara inte lämna tillbaka dom när dom är använda (svårt att veta att dom inte fungerar utan att använda dom) utan dom måste skickas tillbaka till tillverkaren i USA för kontroll innan jag kan få reklamera dom.
Och att jag får stå för alla kostnader för frakt etc om dom anser att det inte är något fel på handskarna .

Stämmer detta ?
Är inte mitt avtal med återförsäljaren?

Kan ju tycka att det borde räcka med att någon i butiken sticker in handen i handsken och konstaterar felet
Har du kollat batterierna? Det brukar också sitta en skyddsplast så att inte batterierna inte laddar ur sig. Det är återförsäljaren som har ansvaret. Kräv att de testar handskarna själva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tja.

Jag köpte för en månad sedan ett par svindyra batteri uppvärmda skoterhandskar.

Jag var ut och provade dom 1a gången i helgen när temperaturen var runt 0an

Absolut ingen värme ur handskarna så jag kontaktade återförsäljaren för att få lämna tillbaka dom .

Men enl han så kan jag bara inte lämna tillbaka dom när dom är använda (svårt att veta att dom inte fungerar utan att använda dom) utan dom måste skickas tillbaka till tillverkaren i USA för kontroll innan jag kan få reklamera dom.
Och att jag får stå för alla kostnader för frakt etc om dom anser att det inte är något fel på handskarna .

Stämmer detta ?
Är inte mitt avtal med återförsäljaren?

Kan ju tycka att det borde räcka med att någon i butiken sticker in handen i handsken och konstaterar felet
Jag anser att handlaren har agerat juridiskt korrekt. Nu framgår det inte jättetydligt om det är ett distansköp eller köp i butik med eftersom du nämner butiken så tolkar jag det som att du köpt handskarna i butik och då finns det ingen lagstadgad ångerrätt.

Därför ska detta anses vara en reklamation och vid sån är det helt normalt och lagligt att tillverkaren (eller grossist/generalagent/svensk "verkstad" i förekommande fall) undersöker varan för att avgöra om det är en godkänd reklamation eller ej. Många tillverkare kräver att få undersöka varan själv. Och även om man kan tycka att en ÅF bör kunna produkterna dom säljer och i.a.f. borde kunna göra en första koll på handskarna för att se om det är något uppenbart fel så är det inte så att du bara kan lämna tillbaka dom. Inte ens om det skulle vara något uppenbart fel har man rätt att "lämna tillbaka" dom eftersom det är säljaren som avgör om handskarna ska lagas, om det ska ske en omleverans eller i sista fall om köpet ska hävas. Och i detta fallet verkar aktuell tillverkare själv vilja undersöka varan först. Och dessutom är det fullt lagligt att ta betalt för sina omkostnader om det vid undersökning visar sig att varan är felfri, så länge man informerar om det i förväg.

Sen kan man förstås tycka att butiken och/eller tillverkaren skulle kunna erbjuda bättre service än att bara följa lagen, som du t.ex. skriver i sista meningen. Men som sagt, det är inget man kan kräva.

____________________________________________________
Och när det gäller ångerrätt vid distansköp så ....... Även om det hade varit ett distansköp som har laglig ångerrätt så är det inte helt säkert att det i detta fallet hade godkänts som en retur enl. ångerrätten. Framförallt p.g.a. att det är högst oklart om varan bara inte uppfyller dina förväntningar eller faktiskt är felaktig.

Man har rätt att undersöka varan, typ funktionstesta för att se om varan motsvarar ens förväntningar men då ska varan när den returneras i princip vara så oförändrad så att den kan säljas igen som ny om den är felfri. D.v.s. ska man i möjligaste mån behålla lappar, märkning, förpackning etc. I fallet med ett par värmehandskar så tänker jag att det hade varit ok att testa dom utomhus på en kortare promenad men knappast under en skotertur.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H
B Bästerortarn skrev:
Jag anser att handlaren har agerat juridiskt korrekt. Nu framgår det inte jättetydligt om det är ett distansköp eller köp i butik med eftersom du nämner butiken så tolkar jag det som att du köpt handskarna i butik och då finns det ingen lagstadgad ångerrätt.

Därför ska detta anses vara en reklamation och vid sån är det helt normalt och lagligt att tillverkaren (eller grossist/generalagent/svensk "verkstad" i förekommande fall) undersöker varan för att avgöra om det är en godkänd reklamation eller ej. Många tillverkare kräver att få undersöka varan själv. Och även om man kan tycka att en ÅF bör kunna produkterna dom säljer och i.a.f. borde kunna göra en första koll på handskarna för att se om det är något uppenbart fel så är det inte så att du bara kan lämna tillbaka dom. Inte ens om det skulle vara något uppenbart fel har man rätt att "lämna tillbaka" dom eftersom det är säljaren som avgör om handskarna ska lagas, om det ska ske en omleverans eller i sista fall om köpet ska hävas. Och i detta fallet verkar aktuell tillverkare själv vilja undersöka varan först. Och dessutom är det fullt lagligt att ta betalt för sina omkostnader om det vid undersökning visar sig att varan är felfri, så länge man informerar om det i förväg.

Sen kan man förstås tycka att butiken och/eller tillverkaren skulle kunna erbjuda bättre service än att bara följa lagen, som du t.ex. skriver i sista meningen. Men som sagt, det är inget man kan kräva.

____________________________________________________
Och när det gäller ångerrätt vid distansköp så ....... Även om det hade varit ett distansköp som har laglig ångerrätt så är det inte helt säkert att det i detta fallet hade godkänts som en retur enl. ångerrätten. Framförallt p.g.a. att det är högst oklart om varan bara inte uppfyller dina förväntningar eller faktiskt är felaktig.

Man har rätt att undersöka varan, typ funktionstesta för att se om varan motsvarar ens förväntningar men då ska varan när den returneras i princip vara så oförändrad så att den kan säljas igen som ny om den är felfri. D.v.s. ska man i möjligaste mån behålla lappar, märkning, förpackning etc. I fallet med ett par värmehandskar så tänker jag att det hade varit ok att testa dom utomhus på en kortare promenad men knappast under en skotertur.
Du kan reklamera en vara inom 3 år, så inte spelar en skotertur någon roll i det avseendet. Dessutom är detta en dyr produkt och måste man ta med i bedömningen vad man kan förvänta sig av produkten.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Du kan reklamera en vara inom 3 år, så inte spelar en skotertur någon roll i det avseendet.
Absolut, har inte hävdat något annat.

Men eftersom uttrycket "lämna tillbaka" användes så tog jag även upp exemplet med ångerrätt vid distansköp (som det med största sannolikhet inte handlar om i detta fallet) och då har du definitivt ingen rätt att undersöka varan i tre år. Trodde att jag var hyfsat tydlig.
 
H HEM2121 skrev:
Har du kollat batterierna? Det brukar också sitta en skyddsplast så att inte batterierna inte laddar ur sig. Det är återförsäljaren som har ansvaret. Kräv att de testar handskarna själva.
Batterierna funkar och lampan på handskarna går att justera i de 3 lägen dom har men ingen värme
 
B Bästerortarn skrev:
Jag anser att handlaren har agerat juridiskt korrekt. Nu framgår det inte jättetydligt om det är ett distansköp eller köp i butik med eftersom du nämner butiken så tolkar jag det som att du köpt handskarna i butik och då finns det ingen lagstadgad ångerrätt.

Därför ska detta anses vara en reklamation och vid sån är det helt normalt och lagligt att tillverkaren (eller grossist/generalagent/svensk "verkstad" i förekommande fall) undersöker varan för att avgöra om det är en godkänd reklamation eller ej. Många tillverkare kräver att få undersöka varan själv. Och även om man kan tycka att en ÅF bör kunna produkterna dom säljer och i.a.f. borde kunna göra en första koll på handskarna för att se om det är något uppenbart fel så är det inte så att du bara kan lämna tillbaka dom. Inte ens om det skulle vara något uppenbart fel har man rätt att "lämna tillbaka" dom eftersom det är säljaren som avgör om handskarna ska lagas, om det ska ske en omleverans eller i sista fall om köpet ska hävas. Och i detta fallet verkar aktuell tillverkare själv vilja undersöka varan först. Och dessutom är det fullt lagligt att ta betalt för sina omkostnader om det vid undersökning visar sig att varan är felfri, så länge man informerar om det i förväg.

Sen kan man förstås tycka att butiken och/eller tillverkaren skulle kunna erbjuda bättre service än att bara följa lagen, som du t.ex. skriver i sista meningen. Men som sagt, det är inget man kan kräva.

____________________________________________________
Och när det gäller ångerrätt vid distansköp så ....... Även om det hade varit ett distansköp som har laglig ångerrätt så är det inte helt säkert att det i detta fallet hade godkänts som en retur enl. ångerrätten. Framförallt p.g.a. att det är högst oklart om varan bara inte uppfyller dina förväntningar eller faktiskt är felaktig.

Man har rätt att undersöka varan, typ funktionstesta för att se om varan motsvarar ens förväntningar men då ska varan när den returneras i princip vara så oförändrad så att den kan säljas igen som ny om den är felfri. D.v.s. ska man i möjligaste mån behålla lappar, märkning, förpackning etc. I fallet med ett par värmehandskar så tänker jag att det hade varit ok att testa dom utomhus på en kortare promenad men knappast under en skotertur.
Har köpt handskarna via deras webbshop
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Batterierna funkar och lampan på handskarna går att justera i de 3 lägen dom har men ingen värme
Låter konstigt att båda handskarna skulle vara trasiga eftersom dom är två separata enheter med varsitt batteri etc. Om du har en digital termometer, testa att lägga in den i handskarna och sätt dom på High och kolla vad som händer? Innan du skickar iväg dom för att reklamera d.v.s.

För det här med värme är lite lurigt då det är jävligt subjektivt. Om det däremot hade framgått i specifikationerna att handsken kan bli X grader varm vid en utetemperatur på X grader så hade det varit betydligt enklare att konstatera fel.

Silly Bear Silly Bear skrev:
Har köpt handskarna via deras webbshop
Ok, då har du ångerrätt i 14 dagar. Men som sagt, tveksamt om utnyttjande av ångerrätten skulle godkännas rakt av.

konsumentverket skrev:

Konsumenten har rätt att undersöka varan​

Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.
Hur som helst hoppas jag att det löser sig men hittills tycker jag inte att butiken har gjort något större fel faktiskt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.