ska man ha så kallt vatten tillbaka eller så varmt som möjligt ,liknande det man shuntar ut??? vad gäller:S
 
Man kan vända på problemet. Du skall ha så låg framvattentemperatur som möjligt utan att det blir kallt i huset. Detta gäller speciellt för värmepumpar, vars COP minskar kraftigt om värmen skall produceras vid höga temperaturer.

Detta leder i sin tur till att flödet genom radiatorerna skall vara så högt som möjligt, vilket i sin tur leder till att returen blir så varm som möjligt.

Fokusera inte på returen utan på framvattnet och reglera efter denna.

Värmeväxlaren till fjärrvärme är ett undantag, Temp för inkommande fjärrvärme är given och det gäller att minimera flödet och släppa tillbaks en retur med så låg temp som möjligt. Detta minimerar leverantörens värmeförluster på vägen tillbaka till värmecentralen.

I min fars BRF hade fastighetsförvaltaren missat detta. När det upptäcktes räknade man ut att det under åren kostat föreningen mycket stora pengar.
 
Redigerat:
Hej SvenD!

Kan du förklara hur man ska ha inställningarna för att få en ekonomisk fjärrvärme. Ska man ha hög framledning och lågt flöde?

Jag har vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på plan 2.
 
Bambi skrev:
för att få en ekonomisk fjärrvärme. Ska man ha hög framledning och lågt flöde?
Ja, med fjärrvärme är det bäst att köra samma princip som vid vedeldning med ackumulator, alltså så lågt flöde som möjligt, vilket ger låg temperatur på returen och hög framledningstemperatur. När det gäller villakunder förekommer dock olika debiteringsmodeller, så det är bara en del villakunder som straffas med högre avgift om de kör med högt flöde.
 
Redigerat:
SvenD skrev:
Man kan vända på problemet. Du skall ha så låg framvattentemperatur som möjligt utan att det blir kallt i huset. Detta gäller speciellt för värmepumpar, vars COP minskar kraftigt om värmen skall produceras vid höga temperaturer.
Det gäller väl ENDAST för värmepumpar. Fjärrvärme och ackumulatorsystem skalll man ha så lågt flöde som möjligt, för att få så låg returtemp som möjligt.
 
Ursäkta att jag lånar tråden, säg till om det inte är ok.

Nu har jag kollat så alla pumpar står på minsta flöde. Golvvärmen har bara tappat 2-3 grader på varje slinga, kan jag gå ifrån grovinställningen från slingleverantören och strypa mer, var är lämpligt deltaT på en golvvärmeslinga?

Likaså borde det vara bra att strypa ner elementen nu, de tappar också bara 2-3 grader från tillopp till retur, var är lämpligt att strypa ner där? Jag förstår att framledning måste höjas om jag får ett delta T på 10 grader men det kanske ändå är mer ekonomiskt?
 
Så låg framledningstemperatur som möjligt och så låg returtemp som möjligt passar i alla värmesystem, även om man förlorar mer eller mindre beroende på vilket system man har...VP mår inte dåligt av låg returtemp, det är skillnaden mellan inkommande vattentemp från "borrhålet" och utgående framledningstemp som skall vara så låg som möjligt...
 
Bambi skrev:
var är lämpligt deltaT på en golvvärmeslinga?
På golvvärmen brukar man väl vilja ha ganska lågt deltaT för att golvet ska bli jämnvarmt. Golvvärmen har ju å andra sidan väldigt låg framledningstemperatur, så det gör inte så mycket att man har lågt deltaT eftersom returen ändå blir någorlunda sval.

Bambi skrev:
Likaså borde det vara bra att strypa ner elementen nu, de tappar också bara 2-3 grader från tillopp till retur, var är lämpligt att strypa ner där? Jag förstår att framledning måste höjas om jag får ett delta T på 10 grader men det kanske ändå är mer ekonomiskt?
Om elementen är överdimensionerade kan man strypa rejält. Enklast är det med termostatventiler eftersom de släpper igenom så stort flöde som behövs på varje element. Det går ju dock inte att få ner returen lägre än rumstemperaturen, så man kan ju se på fjärrvärmens retur hur man ligger till. Lyckas man få ner den till runt 30 grader finns det helt enkelt inte så mycket mer att göra (för under 20 är det omöjligt att komma om man har 20 grader inne, men det går förstås att komma rätt nära 20 om man har rejäla radiatorer och bra värmeväxlare).
 
Min fjärrvärmecentral sitter i förrådet utanför huset och har en kulvert på ca 10m där jag troligen har en liten förlust. Det jag egentligen undrar är om jag ska köra cirkulationspumpen på högsta och på så sätt kunna använde en lägre framledningstemp och får då lägre delta T på grund av högre flöde ELLER om det är bättre att köra på lägsta hastighet/flöde och därefter justera ner framledningstempen så mycket det går för att klara hålla begärd rumstemp?

Jag har testat en period med högre flöde och lägre framledningstemp men tycker snarare det gav högre förbrukning/dag än vad en något högre framledningstemp och lägre hastighet/flöde gjorde.

Man tycker det borde bli samma energimäng och kostnad men då jag sett en skillnad i förbrukning på de olika så undrar jag vilket som är att föredra med fjärrvärme och en 10 kulvert, finns det inget utprovat facit?


Jag har termostat på elementen men får man inte bättre verkningsgrad på flödet/elementen om man stryper på returen?
 
Redigerat:
PST skrev:
Så låg framledningstemperatur som möjligt och så låg returtemp som möjligt passar i alla värmesystem,
Problemet med det är att det blir motstridiga krav.
 
Bambi skrev:
Man tycker det borde bli samma energimäng och kostnad men då jag sett en skillnad i förbrukning på de olika så undrar jag vilket som är att föredra med fjärrvärme och en 10 kulvert, finns det inget utprovat facit?
Har varken gjort försök eller räknat på det, men jag gissar att lägsta möjliga flöde är att föredra med tanke på att det är den principen fjärrvärmebolagen kör med och de har ju väldigt långa kulvertar ut till alla konsumenter. För din egen kulverts del blir det förstås så att du får höja temperaturen i ena röret lite när du sänker flödet och då får du större förluster där, men å andra sidan sjunker ju temperaturen i returen och du slipper lite förluster där.

För husets effektbehov borde det inte heller spela någon roll om man kör med högt eller lågt flöde, men jag tycker också att det verkar som att förbrukningen sjunkit sedan jag ströp flödet till elementen trots att jag har samma innetemperatur. Jag är inte säker på vad det beror på, men jag misstänker att temperatursensorerna för effektmätningen visar lite för stort deltaT, så att felet skalas upp om jag kör stort flöde.

Bambi skrev:
Jag har termostat på elementen men får man inte bättre verkningsgrad på flödet/elementen om man stryper på returen?
Spelar ingen roll för verkningsgraden, det enda du kan göra är att ändra flödet genom elementet, men det är enklare med termostaten eftersom den justerar flödet automatiskt (fast någon kan ju enkelt vara där och skruva på den så det blir onödigt kallt eller varmt förstås).
 
Tack för de svaren, nu tror jag att jag har koll på det.

Smart tänkt med fjärrvärmeverken och tempsensorerna, låter logiskt!
 
-MH- skrev:
Problemet med det är att det blir motstridiga krav.
Nix, inte motstridigt, däremot betyder det i praktiken stora radiatorer med lågt flöde, !!

Returen skall i optimala fallet hålla i princip rumstemperatur, framledningen fortfarande så låg temp som möjligt ....
 
PST>Om du sänker flödet ännu mer så måste du till slut höja framledningen med samma givna returtemp oavsett hur stor radiatorn är för att klara hålla given rumstemp.

Så återigen högre framtemp ger lägre flöde, sen finns det en gräns hur lång man kan dra detta men dit kommer man inte i många av fallen. Sen har man golvvärme så handlar det ju mer om komfort och jämnheten på värmen från golvet och att inte skada golvet med för hög framtemp, ett element har ju inte det problemet.
 
PST skrev:
Nix, inte motstridigt, däremot betyder det i praktiken stora radiatorer med lågt flöde, !!

Returen skall i optimala fallet hålla i princip rumstemperatur, framledningen fortfarande så låg temp som möjligt ....
Om radiatorerna och effektbehovet är givna, så erhåller man lägst returtemperatur och lägst flöde med en så hög framledningstermperatur som möjligt.

Som Bambi påpekar, golvvärme ställer andra krav, där kan du inte hålla ned flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.