Hej,
Jag har ett fritidshus som jag köpte 2019. Byggt 1944. Det finns inga dokument sparade gällande bygglov. På tomten finns även ett förråd och en friggebod. Nästa år kommer V/A till tomtgräns. För att jag ska få dra in vatten i huset behöver jag göra en bygganmälan. Kan troligen inte göra ngn bygganmälan då inget bygglov finns på huset. Kan jag ansöka om bygglov retroaktivt? Vad kan det kosta? Är det ett hinder om huset ligger närmare än 4,5m från tomtgräns? Behöver det handikappsanpassas? Behöver förrådet då rivas som ligger 0,5m till grannens tomt? Finns ngn annan lösning?
 
Det enklaste och bästa svaret får du nog om du ringer till din kommun.
 
  • Gilla
S1875
  • Laddar…
Claes Sörmland
Först, hus har inga bygglov utan bygglov krävs för att får gör vissa åtgärder. Påbörjas åtgärden olovligen så preskriberas den efter 10 år.

Motsvarande bygglov har längre krävts i städerna men inte på landsbygden. 1944 krävdes inga bygglov på landsbygden för att uppföra ett hus, det kravet kom sent, under 70-talet. Det kan alltså inte finnas ett bygglov för ett hus på landet från 1944. Så ligger ditt hus i ett sådant läge där t ex detaljplan utarbetades först senare så är det inget konstigt. Jag skulle gissa att de flesta av oss som har äldre hus i mindre orter helt saknar papper på det. Det är standard.

Om det istället gäller ett enklare hus som du kallar för fritidshus men som aldrig har tagits i bruk som det så kan ett bygglov för ändrad användning krävas. Säg t ex att det är en tomt som saknar en huvudbyggnad som är en bostad, det kanske har använts som ett förråd t ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.