hordak
Hej,
Har i dagarna startat upp min nya FTX-anläggning där jag konverterat från ett tidigare F-system. Har en takhuv där både imkanal och avluft (tidigare från F-systemet, nu från FTX) går ut sida vid sida (ca 2 cm mellan rören). Upplever dock resonansljud ner i köksfläkten från avluftskanalen och funderar på lämpligast lösning:

1) Montera en fast ljuddämpare på FTX-aggregatets avluft (dim. 160-600). Hur är det med kondensisolering på en sådan, krävs på 50 mm isol. men inte på 100, ingen på någon eller båda?

2) Montera brandklassad flexdämpare (125-600) direkt på köksfläkten. Kanske måste bytas med något års mellanrum?

Det är alltså inget luftflöde i imkanalen (när inte köksfläkten går), utan endast överhörning från avluften.
 
Har samma problem, tänkte höra hur det gick med detta?
 
hordak
ansstg skrev:
Har samma problem, tänkte höra hur det gick med detta?
Hej, fick ju inget napp här och andra projekt har kommit emellan, så jag har inte åtgärdat något ännu. Däremot har resonemang med mig själv utmynnat i att det bästa ändå måste vara att sätta en dämpare på avluftsidan på aggregatet för minskat ljud och resonans.
 
Ja, jag är inne på samma spår. Tänkte dock börja med att sätta en kort 90 graders böj på avluften vid takhuven och likadant på imkanalen för att vinkla bort källorna från varandra. Tänkte att det var en enkel lösning för att se om det blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.