Hej,
Råkade klipa av begränsningsslingan på ett par ställen och har nu virat ihop dom för att se hur många ställen den var av på, det var otalt två och ohm-mätaren visar 4 ohm på kanske 180-200 meter slinga, är det ok eller vad tror ni?

Jag var lat och grävde bara ner slinga där jag passerar mycket med skottkärror och annat, i häckar och så spikade jag och det straffade sig..

Jag tänkte laga skadorna med att mjuklöda ihop form men en bit kabel samt täta med krympslang.
Eftersom automower-kablarna är förtennade så borde lödtenn bilda en bra, dragstark och fuktsäker övergång.
Bättre än skarvhylsor skulle jag tro!

Tacksam för input :)
 
vulktejp är nog bättre än krympslang, det tror jag i alla fall! :)
 
stefan100 skrev:
Hej,
Råkade klipa av begränsningsslingan på ett par ställen och har nu virat ihop dom för att se hur många ställen den var av på, det var otalt två och ohm-mätaren visar 4 ohm på kanske 180-200 meter slinga, är det ok eller vad tror ni?

Jag var lat och grävde bara ner slinga där jag passerar mycket med skottkärror och annat, i häckar och så spikade jag och det straffade sig..

Jag tänkte laga skadorna med att mjuklöda ihop form men en bit kabel samt täta med krympslang.
Eftersom automower-kablarna är förtennade så borde lödtenn bilda en bra, dragstark och fuktsäker övergång.
Bättre än skarvhylsor skulle jag tro!

Tacksam för input :)
Efter att själv ha läst in mig, felsökt, och lagat senast igår (;)) så svarar jag följande:

Ja, 4 Ohm är en helt OK siffra för så lång kabel. Vad gäller lödning kontra skarvhylsor, så fungerar hylsor bra. OM man har rätt tång vill säga, inte bensinmackstången, då fungerar de inte. Men med rätt tång så blir kopplingen gastät och med (lite) konsistensfett och krympslang så får man en koppling som håller tom i båtsammanhang på västkusten.

MEN, den koppling hos mig som visade sig vara boven i dramat var naturligtvis en skarvhylsa som inte satt riktigt. Jag fick ta annan kabel och skarva med när jag installerade (någon biltema-variant) och denna visade sig vara så pass mycket tunnare, fast den nominellt skall vara samma, att jag lyckades dra ut den när jag grävde efter kabeln, så där hade jag inte fått rätt presstryck med tången. (Med originalkabel så har jag inte haft några sådana problem). Så under åren så har ärg eller dylikt till slut gett så dålig kontakt att slingan lade av. (Mätte ~600Ohm på den halvan av slingan.)

Så den lagningen fick bli lödning. En korrekt lödd skarv (med flussmedel) med lite konsistensfett och krympslang blir också bra. Man vill ha lite fett för det fall att det lyckas leta sig in lite fukt, exv. genom kapillärverkan/undertryck vid temperaturvariationer. Det är svårt att få helt luftfritt under krympslangen så att fylla det utrymmet med konsistensfett löser det (iofs i sammanhanget lilla) problemet. Ta inte för mycket bara. Då kan du spräcka krympslangen när du krymper. Krymp från mitten ut, eller från enda änden så att överflödigt fett rinner ut. En fördel med att löda är ju att skarven bygger väldigt lite, så man kan ta en krympslang som passar bra och inte behöver krympa lika mycket som med skarvhylsa. Se till att lödningen blir helt slät dock, s.a. inte en lödd kardel punkterar krympslangen.

Vad gäller vulktejp kontra krympslang så är mycket vulktejp på marknaden inte mycket att ha, och det är svårare att lyckas perfekt när man skall tejpa något så tunt som en enkelledare. Vulktejpen måste ju dras ut för att börja härda, samtidigt som man skall överlappa ett halvt varv så det blir gärna någon miss. Och en enda miss är en för mycket. Det är mycket lättare att lyckas med krympslang även om den egentligen inte är specad för att ligga i mark. Om man inte litar på slang kontra tejp, så skulle jag i så fall hellre köra med dubbel krympslang. Dvs lägg på en extra utanpå som är längre än den underligganden och alltså helt täcker ändarna på denna. Med en dutt fett även vid ändarna på den inre slangen så lär det bli helt idiotsäkert och räcka lika länge som kabeln i övrigt.

Jag har dock nöjt mig med enkel slang, och trots att de jag sett legat helt nedgrävda i lerjord i ösregnet här i Göteborg i flera år så var de helt utan anmärkning. (Även om som sagt en hyls-skarv inte var det... :))

Mina nålstick från resistansmätningen för att hitta den dåliga delen tryckte jag en dutt smältlim över. Vi får se om det räcker i längden... Smältlim har ju inte värdens bästa (långtids-)egenskaper, men å andra sidan så är det ju förtent tråd under, så jag tror och framförallt hoppas att det skall räcka.
 
  • Gilla
SNf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.