Min elpanna Nibe EVC13 går inte upp till mer än 36 grader efter start. Den går upp en sväng till 46 grader, men vänder ner till 36 grader och blir kvar där. Helt okänslig för inställningsrattarna "förskjuten värmekurva" och "val värmekurva". Tänker att det är nåt knas med automatiken då det behövs mycket varmare på framledning då vi har 10-15 minusgrader. Knäpper jag över till reservläget händer inget annat än att cirkulationspumpen går och panntemperaturen faller. Borde inte reservläget koppla in värmepatronen direkt, eller ska man vänta ut att det kommer igång?

Tacksam för råd / Uffe
 
O
Du har en uppstartstid på elpatronerna efter strömavstängning.
Men under locket på din panna finns en manuell tempinställning som jag tror reglerar reservläget. Öppna och kolla vad denna är ställd på.
 
Det man funderar på är om behovet för huset är större än det kan leverera eller om det sitter några strömkännare som reglerar ner effekten på elpatron när det finns många strömförbrukare på samma säkring
 
O Ovation skrev:
Du har en uppstartstid på elpatronerna efter strömavstängning.
Men under locket på din panna finns en manuell tempinställning som jag tror reglerar reservläget. Öppna och kolla vad denna är ställd på.
O Ovation skrev:
Du har en uppstartstid på elpatronerna efter strömavstängning.
Men under locket på din panna finns en manuell tempinställning som jag tror reglerar reservläget. Öppna och kolla vad denna är ställd på.
Hej Ovation! Termostaten på värmepatronen står på 55 grader. Är det en uppstarttid även i Reservläget, läge "3" på ratten. Det läget går väl förbi elektroniken och direkt från strömställaren, eller har jag fel där?
 
V Vector skrev:
Det man funderar på är om behovet för huset är större än det kan leverera eller om det sitter några strömkännare som reglerar ner effekten på elpatron när det finns många strömförbrukare på samma säkring
Hej Vector!
Elpannan har tjänat mej väl i många år och detta är ett nyuppkommet problem. Har bytt utegivare för ca fem år sedan och elementpaketet för två år sedan. Lurar på om utegivaren gett upp igen.
Mvh Uffe
 
O
U Uffe Str skrev:
Hej Ovation! Termostaten på värmepatronen står på 55 grader. Är det en uppstarttid även i Reservläget, läge "3" på ratten. Det läget går väl förbi elektroniken och direkt från strömställaren, eller har jag fel där?
Fel vet jag inte om du har, men den borde gå igång på steg 1 och sedan succesivt öka. Det finns en knapp för att gå förbi trögstarten.
Så här står i manualen
3: Reservläge. Detta läge används vid eventuell driftstörning. Pann/framledningstemperaturen regleras då av ”Maxtermostaten”. Cirkulationspump och elpatron är i drift. Elpatronen är begränsad till 6 kW. Eventuell ansluten varmvattenberedare är spänningsatt.
 
O
Omkopplare (SF5) ställd i läge ”Ständig natt”?
 
O
Eller Auto utan programmerat tidur.
Säkring utlöst?
 
O Ovation skrev:
Omkopplare (SF5) ställd i läge ”Ständig natt”?
Nej, ständig "dag"
 
O
Utlöst termostatbegränsare?
Lilla knappen under vredet, trycks in med skruvmejsel
 
O Ovation skrev:
Eller Auto utan programmerat tidur.
Säkring utlöst?
Säkringen är väl hel när cirk,pumpen går?
 
O Ovation skrev:
Utlöst termostatbegränsare?
Lilla knappen under vredet, trycks in med skruvmejsel
Det måste jag kolla,
 
O
Läge 2 på vredet?
 
O
U Uffe Str skrev:
Säkringen är väl hel när cirk,pumpen går?
Säkringen kan ha gått för olika faser.
Du har trefaser i pannan, om 1 av dessa faller bort kanske det är den som är inkopplad på elpatronen.
 
U Uffe Str skrev:
Det måste jag kolla,
Nej, termostatutlösaren va inte utlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.