C
Har ärvt en halvgammal Partner 401 i fint skick förutom att tidigare ägare inte verkar ha fattat att man måste använda kedjeolja. Således var oljetanken helt igenbeckad och svärd + kedja rejält slitna. Förmodligen behöver den en ny oljepump också eftersom jag inte lyckas få den att leverera någon olja.

Oljepumpen verkar vara samma på många modeller så den verkar vara lätt att hitta, men annars verkar modellen lite udda och jag har svårt att hitta rätt svärd och kedja. Svärdet är 14" "by Oregon" med snabbspänning, original reservdelsnummer 530044900.

Nån som har tips på var/hur man hittar rätt svärd till ett rimligt pris? Behöver inte vara original, men åtminstone märkesgrejor.
 
Svarade via PM. Handlare som servar Husqvarna borde kunna hjälpa dig då det är samma bolag och samma reservdelshanteringssystem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Tack för förslaget! Glömde att skriva att svärdet enligt HQ:s reservdelskatalog verkar ha utgått om man söker på det reservdelsnumret. Nåväl, hittade ett svärd med ett annat nummer som påstås, och ser ut att, passa på Clas Ohlson av alla ställen. Beställde och hoppas på att det är rätt grejor, kan ju alltid skicka tillbaka dem om det är fel.
 
C
Uppdatering:

Nu har oljepumpen efter mycket om och men kommit och jag har skruvat ihop sågen igen. Allting passade fint.

Jag fattar dock inte hur den s.k. automatiska kedjespänningen funkar. Har aldrig haft en sådan såg tidigare och hittar inte någon bruksanvisning.

Hur tusan justerar man den?
På kopplingskåpan sitter den "vanliga" ratten för att lossa svärdet, och en liten spak med en skala där ena ändläget är markerat "Install" och det andra ändläget markerat med en bild på en kedjelänk :thinking:

P.s. vid närmare eftertanken så är nog bilden på kedjelänken bara för att visa vilket håll kedjan skall vändas och har inget med spaken att göra.
 
Redigerat:
C
Svarar mig själv...
Grävde fram en liten fjäderbelastad kam ur kakorna med oljeblandat sågspån och drog slutsatsen att det är den som utgör den automatiska kedjespänningen. Hittade inget sätt att låsa den i spänt läge men jag lyckades kränga den på plats med en tång samtidigt som jag tryckte dit kopplingskåpan så att den pressar svärdet framåt. Så nu är kedjan spänd iallafall och sågen går som en klocka. Men jag fattar fortfarande inte riktigt vad spaken för kedjespänningen har för funktion. Den påverkar kammen på något sätt, men det verkar vara ytterst subtilt - ingen märkbar skillnad på fjäderspänningen mellan spakens ändlägen.
 
Kolla med skogsforum.se De hjälpte mig när jag hade problem men en gammal Stihlsåg :thinking:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.