Hej! Det är så att jag har fått en snöslunga gratis som jag hållit på försöka renovera. Den har tuggat upp remmen som de va smör.

Verkar vara kullagren som va boven. Men nu behöver jag då nya delar. Kullagren blir väll "enkel" att få tag i nya för jag kan ta med den och visa vad jag behöver.

Men jag vet inte vilken storlek på remmen det ska vara.

Jag har ingen aning vad det är för snöslunga. Finns ingen märkning på den.

Finns det något sätt man kan ta reda på det?

Tack i förhand.
 
Du kanske kan trä ett snöre runt remskivorna och få ut längden på remmen .
Remmens storlek brukar ju alltid anges i längd samt hur många spår det är på bredden och tjockleken tror jag.:confused:
 
Bifogar två bilder så ni kanske ser vilken snöslunga det är.

DSC_0022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Micro skrev:
Du kanske kan trä ett snöre runt remskivorna och få ut längden på remmen
Men funkar det när man har en remspännare. Om det bara va runt två remskivorna så funkar de där ju enkelt. Men om man inte håller ner spaken så måste den vara slapp nog för att inte nöta på remmen

Edit:
Dum som jag är så inser jag att snöslunga är av märket canadiana. Dock så vet jag ändå inte helt vilken modell det är. Något sätt man kan ta reda på det om klisterlapparna är borta?
 
Redigerat:
Det bör ju finnas ett motor nummer instansat på motorn. Och det nummret kan man söka vidare på.
 
dampa skrev:
Det bör ju finnas ett motor nummer instansat på motorn. Och det nummret kan man söka vidare på.
Hittade åt koderna du pratar om. Koderna är följande
Model 190406
Type 1019 01
Code 80042312

Vart finns det någon sida som man kan få reda på vilken snöslunga de är från dessa koder samt vilka reservdelar man behöver.
 
Tallguy196 skrev:
[länk]
Tack för länken. Men har försökt på flera olika sätt men den där sidan hittar inget angående min snöslunga.

dampa skrev:
Jag tror modellen kallas 826. Hittade en manual här [länk]
Har inte gått igenom alla delar för att se hur mkt manualen stämmer men växellådan ser verkligen inte ut som den gör där. Hade du hittat denna med hjälp av motorkoderna eller vart hittade du att det kan vara en 826?

Alla andra sidor så som http://www.briggsandstratton.com/ och andra sidor hittar inte heller någon information med hjälp av motorkoderna. Vad gör jag för fel?
 
varför inte bara maila leverantören och fråga om hjälp och samtidigt passa på att fråga vart man hittar reservdelar
 
Har skickat till briggs kundservice för att se om jag får något svar. Men hade hoppats på att kunna få tag i delar lite snabbare så jag kan slunga snön som snart kommer
 
går nog fortare att maila till canadiana som tillverkat slungan än att maila till briggs and stratton som ju "bara" tillverkat motorn som dessutom torligen inte har en susning om vad det ska vara för rem.
 
Då är ju de att försökte söka runt på canadianas sida men kan endast hitta åt amerikanskt telefon nummer.
 
Ta ett sömmerskemåttband och lägg det på kanten av remskivorna med en liten inbuktning för spännhjulet, läs av måttet och köp en rem, helst med tandad insida. Det behövs inte mycket slack för att det ska fungera. Det finns väl någon justering dessutom.

Mät även bredden på spåret men det är troligen en A rem

Protte
 
Såma har diverse drivremmar till Canadiana snöslungor. Om motorn är en Briggs & Stratton 8 hk och bredden 26" så kan det vara en 826 …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.