Så, u är det min tur att be om lite hjälp.

Jag skulle behöva en kabel till elstarten på en stiga Snöslunga, ST524

Artikelnummer på slungan är 18-2824-19, årsmodell 1999
Motorn är en Tecumseh, HSS50-67394S

Det som behövs är själva kabeln mellan elstarten och vägguttaget. Kontakten i elstarten är nån skum 3-polig historia och det står 120V på elstartsreglaget. Någon som har några tips?
stigaslunga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Det är är en amerikansk jordad kontakt (NMEA 5/15 tror jag den heter) och startmotorn är sannolikt just 120v så den lär tyvärr inte må så bra om du pluggar in den här i Svedala...

/U

PS: jag kommer vara stolt över detta inlägg länge, hjälpa Nonkan (well, hjälpa och hjälpa, men ändå...), oj oj oj...

EDIT: Nu när jag har tillgång till dator kan jag skriva lite utförligare, en sån här fast kraftigare (jag antar att den där är ganska mycket mer än 300w) ihop med en amerikansk skarvsladd skulle fixa problemet:

http://www.kjell.com/sortiment/el/s...e/230-v-till-110-v/230v-110v-konverter-p44098

Dock vill ju denna stå torrt och fint, men om det är i garaget så funkar det.
 
Redigerat:
Det var ju inte helt enkelt. Kabeln finns inte med i sprängskissen (vilket du säkert redan konstaterat) Jag får nästa ta och kolla lite i papperskatalogerna imorgon om jag kommer ihåg det. Se om där finns någon gammal notering..
 
Kan ha löst det. Gick in och tittade på en något nyare maskin, och där har dom fått med en kabel på sprängskissen. Se bifogad bild. Art.nr 1812-1615-01. Finns på lager hos Stiga. uploadfromtaptalk1390424056165.jpg
 
ullberg
Alltså, om målet bara är att koppla in den kan man beställa hem en sån här (jag är 99% säker på att den passar):
http://www.amazon.com/SF-Cable-Adapter-Receptacle-European/dp/B004OH3S90
ImageUploadedByTapatalk1390426108.660886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som jag skrev ovan så tycker jag det är en riktigt dålig idé då snöslingan verkar komma från Nordamerika och har en startmotor anpassad för deras elsystem (120v) så utan en spänningsomvandlare emellan kommer den startmotorn med största sannolikhet gå sönder, vilket knappast är önskvärt antar jag.

/U
 
Precis Boltis, kollade skissen på cybercat men där var ju inte kabeln med. Kul att du orkade kolla fler årsmodeller, jag blir mest trött när man knappar in alla uppgifter som ska behövas och så är skiten inte utritad på skissen. Orkar inte ringa Stiga heller, de brukar inte vara så bra att ha och göra med när det är tecumsehgrejer (iofs var det ju en Stigadel den här gången.., kanske..)

Ullberg:
Slungan är svensksåld, så jag räknar med att antingen är det någon form av spänningsomvandlare/adapter ingående i kabeln eller så klarar startmotorn 230 V. Går det så går det, annars får vi väl fixa en ny elstart.. Det är en kundmaskin, kabeln är borttappad.

Det hela började, som vanligt, med att kunden kom in till oss och sa att det behövdes en sladd till en Stiga snöslunga, 5 år gammal och det fanns inga mer beteckningar än ST524 på.. Slutade med att vi hämtade den (som det visar sig) 14 år gamla maskinen hos kunden, läste av både maskinens typnummer och motornummer som satt helt synligt.. Blir en ganska dyr kabel när vi tagit med transport ToR + arbetstiden, men billigare än en ny slunga i alla fall.

Tack för hjälpen så länge, jag uppdaterar när vi fått hem kabeln.
 
Ingen fara. Alltid trevligt att kunna hjälpa till!

Scenariot med avsaknad av modell och serienummer känner man igen alldeles för väl. Det är standardfraserna: "Där sitter inget nummer" "Där har aldrig funnits något nummer" "Den lappen har säkert åkt av när jag tvättat maskinen, dom sitter inte så bra" "jag lovar, där står bara braiss o straisson på maskinen"..haha. Försvarsmekanismen hos alla som inte brytt sig om att ens leta efter de där nummerna och helt enkelt tror att Stiga tex har tillverkat en modell av snöslungor och gräsklippare de sista 25 år.

När det kommer till saker som inte är med i reservdelskatalogerna på rätt modellnummer är supporten sällan till någon större hjälp. Oavsett vilket märke man vänder sig till. Om det så är Stiga, Toro, Jonsered osv. Då är det nästan lättare/bättre att ta det med gänget på teknisk support, dom brukar ha lite andra resurser...(och erfrarenhet av dylika problem och vet hur man löser dom)
 
Lite återkoppling då..

Kabeln som kom var givetvis fel, det var vanlig europeisk skarvsladd på 1,5 meter. Omotiverat högt pris på 646:- inkl moms kan man ju tycka i det här fallet :)

Aja, det blir nog så att vi släpper det här, det går inte att motivera en arbetskostnad på 1500-2000 spänn på att vi ska åka runt och jaga en sladd eller bygga om när maskinen är 15 år gammal.
 
Haha, det låter ju helt fantastiskt! Bra pris!
 
Var tvungen att forska lite mer i det där. Hatar att inte få ett avslut när man letar efter något. Gick igenom våra kataloger och kan konstatera lite.

Elstarten är ett tillbehör till den slungan så det är därför den inte är med i ursprungskatalogen. Själva kabeln verkar inte finnas lös utan den var tvungen att beställas tillsammans med transformatorn (18-1929-13). Om den är specad för 120v system. Hade det däremot varit 230v så hade kabeln suttit fast precis som du ser på en elstartad slunga idag.(18-1934-13)
Scannade in ett par sidor till dig som du kan kika på..

Ladda ner här:

https://www.dropbox.com/s/bqaydayetl0gnbl/elstart.pdf

Edit: Får känslan av att det aldrig funnits någon kabel till denna maskin. Din kund har nog köpt den begagnad och hoppas få tag på en...Så Ullberg är nog inte helt fel på det att det är en 120v transformator på den...
 
Ah, där ser man. Bra att spara sånt där, vi själva slängde en massa i och med att vi fasade ut Stiga som varumärke vid en flytt. Sen är man ju så snäll/dum att man vill hjälpa till även om nån vill ha hjälp med ett märke vi normalt inte jobbar med.

Det är nog inte omöjligt att den är köpt begagnad, men ja, jag lägger inte mer tid på det här. Vi kollar att den startar snällt med snörstart och åker tillbaka med den.

Tack för hjälpen :)

Nån som är sugen på att köpa en kabel, vi har en över? Endast 650 spänn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.