Upptäckte att vi har en vattenläcka i fritidshuset. Slangen som går från breddavloppet på diskhon till vattenlåset läcker. Kan inte se hur den läcker, måste var någon spricka i den veckade plasten.

Köket renoverades av tidigare ägare för typ 10 år sedan. Men de här slangarna brukar väl se likadana ut på alla avlopp?

Fast jag upptäckte nu när jag tittar på IKEA s hemsida att de verkar ha gått ifrån slangen på nyare vattelåssatser. Nu är det ett fast rör, och teleskoprör vertikalt till breddavloppet.

Någon som vet ifall den finns att köpa som reservdel?
 
nzsc
Byt ut hela vattenlåset i stället för att jaga efter enstaka reservdel. Kommer bespara dig en hel del nerver, tid och pengar.
 
  • Gilla
Saggitarius76 och 1 till
  • Laddar…
Jo jag har nog egentligen räknat med det.
 
Är det en hel enhet med slang och anslutning som sitter ihop med diskhon eller är sitter slangen monterad på en "adapter" till diskhon? Om det är det senare borde det gå att byta till mer eller mindre vilken slang som helst.
 
Mats-S
Bilder tack :)
 
Dheri Dheri skrev:
Är det en hel enhet med slang och anslutning som sitter ihop med diskhon eller är sitter slangen monterad på en "adapter" till diskhon? Om det är det senare borde det gå att byta till mer eller mindre vilken slang som helst.
Jo det är en slang som i ena änden sitter på en ”platt” koppling. I andra änden mot vattenlåset sitter den på en rund koppling. I båda ändar är den påtryckt, inga slangklämmor eller liknande. Jag vet att konstruktionen är liknande till flera fabrikat av vattenlås kits. Slangen är veckad av tunt material. Avsedd att kunna kortas och förlängas genom att skjuta ihop eller dra isär ”dragspelet”. Med tanke på den platta kopplingen, så måste det nog vara en liknande slang av rätt dimension. Det går inte att använda slangklämma i den änden.
 
Då skulle mitt nästa steg vara att dra ut slangen så den blir så lång som möjligt för att kunna identifiera var det läcker. Är det tillräckligt långt ner skulle jag kapa där och montera tillbaka på vattenlåset med en slangklämma. Är läckan långt upp kanske det kan gå att vända på slangen för att det ska bli möjligt att korta av den?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nu åtgärdat. Det blev en ny uppsättning från IKEA. Eftersom IKEA helt har bytt utseende nyligen, så var jkag lite orolig över om den skulle passa till den äldre vasken. Det gick bra.

Och en klart rolig detalj. När jag demonterade den gamla, visade det sig att muffen man skall trä den över på vattenlåset inte var håltagen. Detta har aldrig fungerat. Vatten som kommer in i slangen via bräddavloppet blir stående i slangen.

Läckan berodde på en attack från en mus. Hålet var så litet att jag inte kunde lokalisera det. Men jag hittade små plastflagor ovanpå locket på (den tomma) sopbehållaren. Vi har satt ine ny sopbehållare som är högre, så musen har kunnat stå ovanpå den och nå upp till slangen.

Vi köpte fritidshuset i somras. Nu har jag dels tätat rörgenomföringar till diskbänksskåpet så mössen bör inte kunna komma in i skåpet. Dessutom upptäckte jag att det fanns ett stort hål (10 x 10 cm) där avloppsröret kommer upp genom golvet under skåpet. Detta gick att komma åt via skåpet när jag tog bort det gamla vattenlåset. Jag slängde ned några nävar med småspik i hålet och fyllde med PU skum. Hoppas de inte kan gnaga sig igenom det. Jag tror att detta är mössens väg in i huset. Har bara hittat spår av dem i närheten av diskbänksskåpet.
 
H hempularen skrev:
Och en klart rolig detalj. När jag demonterade den gamla, visade det sig att muffen man skall trä den över på vattenlåset inte var håltagen. Detta har aldrig fungerat. Vatten som kommer in i slangen via bräddavloppet blir stående i slangen.
Får väl anmäla dolt fel:)
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.