VI har haft hanterverkare hemma som utfört arbete under förra veckan, nu har vi fått en räkning med en etableringskostnad på 9000 kr.
Vi har bett att få den specificerad och får till svar att den innehåller utkörning av maskiner (vilket är het rimligt) samt rese- och milersättning för resor till och från arbetsplatsen.
Dock har dom två killarna som varit hos oss åkt buss respektive elsparkcykel till och från oss.. är det verkligen rimligt att vi betalar rese- och milersättning för det?
Någon som vet? :crysmile:
 
M Mylindstrom skrev:
VI har haft hanterverkare hemma som utfört arbete under förra veckan, nu har vi fått en räkning med en etableringskostnad på 9000 kr.
Vi har bett att få den specificerad och får till svar att den innehåller utkörning av maskiner (vilket är het rimligt) samt rese- och milersättning för resor till och från arbetsplatsen.
Dock har dom två killarna som varit hos oss åkt buss respektive elsparkcykel till och från oss.. är det verkligen rimligt att vi betalar rese- och milersättning för det?
Någon som vet? :crysmile:
Ja, det är det - såvida beloppet inte är orimligt.
 
1 16386 skrev:
Ja, det är det - såvida beloppet inte är orimligt.
Med motiveringen?
 
Tycker du att de ska ta sig till dig från sin arbetsplats gratis?
 
Vi skulle behöva mer info för att svara på det. Vad är det för maskiner som körts ut och hur många resor pratar vi om? Var ligger företaget du beställt jobb ifrån osv? Som du ställt frågan nu är den omöjlig att svara på.
 
1 16386 skrev:
Tycker du att de ska ta sig till dig från sin arbetsplats gratis?
Jag har ingen personlig åsikt i frågan, jag vill veta vad som är rätt och vad du grundar din kommentar på.
Det enda jag kan läsa om rese- och milersättning gäller från resor med bil till och från en arbetsplats. Varför jag blir intresserad av vart du fått din information ifrån.
 
J Johan456 skrev:
Vi skulle behöva mer info för att svara på det. Vad är det för maskiner som körts ut och hur många resor pratar vi om? Var ligger företaget du beställt jobb ifrån osv? Som du ställt frågan nu är den omöjlig att svara på.
All utrustning kördes ut från lidingö till älvsjö dag 1. Då kom de med bil. Då var även arbetsdagen 7 timmar istället för 8, vilket jag antar är för att man har räknat av tiden för att lasta på verktygen hos firman och sen av dem hos oss. (Vi har alltså fått betala för 8 timmar även denna dag även om de faktiskt bara varit hos oss 7 av dem).

Därefter har allt material, förbrukningsmaterial samt verktyg lämnats kvar på platsen tills dess att uppdraget slufördes.

Dom är två personer den ena har varit på plats 4 dagar och den andra 3 och som sagt de har åkt kommunalt och med sparkcykel.

I specifikationen som de skickar skriver de att de som arbetat hos oss har spenderat " ca. 1 timma i bil för resor till/från ert hus. Det blir alltså 1 timma x 2 personer = 2 timmar per dag. 2 timmar x 4 = 8 timmar totalt."
Vilker ju inte stämmer eftersom de spenderat noll timmar i en bil
 
Skatteverket har gjort det mycket tydligt att hantverkares restid inte är föremål för rotavdrag. Därmed måste restid redovisas separat och kan inte läggas på arbetstiden på plats hos er - även om ni ska betala för båda. Det ni ska betala för restid bör stå i ert avtal med företaget. Du bör nog lägga upp den delen av avtalet eller offerten här för att få mer hjälp.
 
Hur det ser ut rent juridiskt vet jag inte men Restiden skall du betala om inte annat avtalats.

Om dom inte använder bilarna på andra jobb i stället för ditt, så kostar ju bilarna pengar även när dom står still. Alternativet är väll att dom börjar köra bil i till dig och då kanse tar ut ett par hundra kronor extra per dag för ”service bil”. Utöver restiden.

sen kan man tycka att företaget skulle kunna ge lite rabatt på reskostnaden när bil inte används. Om inte annat för att göra kunderna glada.

Prata med firman så kan ni kanse komma överens om något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.