Jag har gått och funderat på detta ett tag. När man bygger ett hus på plintar, hur brukar man göra med golvet? Det vore ju lättast om man kunde göra klart golvet för att ha och bygga väggarna på, för att sedan resa detta. Men golvet blir ju ganska väderutsatt utan tak under en längre tid vilket inte känns bra. Om man gör tvärt om, hur bygger man väggarna då om det inte finns golv på bjälklaget? spikar man på osb tillfälligt eller bygger man väggen på det öppna bjälklaget?
 
B
du kan bygga golvet först. men det är viktigt med att allt torkar innan du börjar göra allt tät.
du kan göra väggar först. har inte testat bygga så.
men det kan gå också.
 
om jag bygger golvet först så nenar du att jag ska lägga i blindbotten,isolera och sen på med golvspån. Golvspån och vatten går inte ihop så bra det tål ju knappt vatten alls. eller vad menar du med golv?
 
Det räcker med bjälklaget klart. På det bygger man väggarna liggande i sektioner. Är rätt så praktiskt; om man t ex har ett snyggt bjälklag med cc600 så går arbetet med väggarna väldigt smidigt då man i stort kan använda bjälklaget att måtta efter osv.

mvh / H
 
Beror ju lite hur din plintgrund ser ut. Det går såklart att resa väggar först på ett "ram" av plintar. Sedan kan själva golvet byggas på andra plintar innanför väggarna.

Men jag skulle nog säga att det är vanligare att som Henke säger, bygga golvet klart först. Sedan bygger du väggarna på det. Ungefär som om du hade gjutit en betongplatta, fast nu bygger du en "platta" av trä. Den måste såklart skyddad från väder och vind. Bäst är ju att bygga golv och sedan snarast få upp väggar och tak. Låt sedan torka ut lite innan du börjar plasta huset innefrån.
 
Ja, precis som du är inne på så finns det två principer. Antingen gör du ett "plattformsbygge", där du bygger golvet helt klart innan du reser väggarna. Det är det enklaste och bekvämaste sättet. Nackdelen är att du är prisgiven åt vädret. Du måste vara garanterad en period med uppehållsväder, så du hinner få huset vädertätt, alternativt att du är beredd med presenningar.

Den andra principen är att bara montera golvbjälkarna och sedan resa väggarna. Det är bökigare, man får kanske skaffa några plattor att lägga ut så man har nånting att gå på. Men å andra sidan är det tryggare, det gör inget om det börjar regna under bygget.
 
Redigerat:
ok, tack för svaren. får nog bli att man reser väggar och tak först och sen lägger golvet. Kommer bli nervöst att jobba annars
 
B
jag menar så klart bjälklaget. inte golv.
men lägg gärna ett temporärt golv
 
Om du bygger en friggebod, som ju går snabbt att få på tak på, är det smartast att göra golvet klart först. Med isolering och allt. Klart enklast att lägga golvspånet på detta sätt ända ut över de yttre bärlinorna i golvet. För att sedan bygga väggarna på golvet och enkelt kunna resa dem.

Men om du skall bygga ett större hus på plintar och du dessutom kanske är ensam att jobba så skulle jag nog rekommendera att du lägger golvet först när du fått på tak och vindskydd. Jag har sett ett exempel på hus där man trott att man kunde vädersäkra i ett tidigt skede av bygget innan man lagt taket. Men så kom det en kraftig vindby med tillhörande hällregn under en helg när ingen var där. Golvet blev helt förstört och de tvingades bryta upp stora delar och sätta in byggfläktar under 3 veckors tid. Gissa om de ångrade sig . . .

Jag håller nu på att bygga ett gästhus på 40 m2 just genom att lägga golvet sist.
Lade däremot lösa golvspån på golvbjälkarna för att ha något att gå och arbeta på.
 
I bifogad konstruktion är väggarnas regelverk och takstolarna byggda i ett stycke. Man reser reglarna direkt på dess bärlinor, och kan i nästa moment lägga takspånt, som därmed täcker arbetsplatsen innan man fortsätter med fasad, golv, isolering och inredning.

Några frågor?
 
  • Ramverk01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Intressant. JAg har aldrig hört om hus som byggs på detta sätt. Det ser ju smidigt ut men vilka nackdelar finns? de som jag kan se är att det kanske blir svårt med stabiliseringen av segmenten så att det blir rakt och fint. Och att det inte finns plats att bygga ett segment i taget, om man tänkt sig att bygga segmenten på bjälklaget
 
Sådana här element kan du beställa från exempelvis takstolsfabrik, beräknade och färdiga. Som vanligt måste man vara noga när man monterar. Man stabiliserar med tillfälliga strävor på ramens insida tills man täckt fasaderna och taket med förstyvande material.

Det där med "segment på bjälklaget" förstår jag inte riktigt.
 
Finns det något namn på dessa typer av element? tänkte om jag kunde hitta mer information om dom på nätet så vore det intressant
 
Du specialbeställer dem hos vilken seriös takstolsfabrik som helst.

Antingen arbetar du med egen konstruktör, eller också berättar du ungefär hur du vill ha huset, så dimensionerar fabrikanten elementen med egna konstruktionsprogram. Du bör i förväg ta reda på vilken maxhöjd och maxbredd fabriken och transporten sväljer.
 
Hur skulle arbetsgången se ut om man byggde med dessa element. Jag skulle spontant tänka mig att man börjar med en gavel, och sedan tar man ett element till och sätter sen ihop de två elementen med varandra på nått sätt kanske genom en regel i överkant som ett hammarband ungefär? (tips?) sen fortsätter man på detta sätt tills alla element står upp och är förbundna i varandra. Sen spikar man råspont på taket, lägger ut papp och sen fortsätter med regla upp för fönster, dörrar osv. För att sedan avsluta med utegips eller vindpapp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.