Hej forumet!

Är det okay att resa ett prefab-hus en dag när det regnar? Hur illa är det ifall väggar och annat blir regnade på och blöta innan taket är på plats?

Vår byggare säger att det är okay, och jag antar att han vet vad han pratar om. Men det skulle vara kul att höra andras åsikter!
 
Blir de blöta är det åtminstone katastrof om väggarna är isolerade.
 
Beror på vilken typ av prefab det är. Är väggarna isolerade? Skivor på dessa väggar? Betongplatta eller torpargrund?
 
Det jag fått höra är att så länge man torkar ur så är det inga problem. Så i värsta fall får man ju byta en del isolering.
 
Precis. Just isoleringen får inte ligga i väggar o vara blöt. Den måste ur väggarna o torka om den blivit blöt. Blött virke torkar men d kan ta lite tid. Fukt är som grundregel inge bra överlag. Där en fördel bygga lösvirke i bra väder tills taket är på tex. Det är optimalt. Alternativt prefab i bra väder. Egentligen skulle det vara förbjudet resa prefab vid kraftigt regn. Ingen bra start men d behöver inte bli tokigt om man hanterar den uppkomna situationen seriöst
 
Min fråga handlar om ett prefabhus med isolering i väggarna., dock skivor innanför isoleringen. Grunden är platta på mark.

Bör man ställa krav på sin byggare att resningen av huset ska vänta på bra väder? Alltså att om det regnar på den tilltänkta dagen så ställs resningen in?

Vår byggare har sagt att de reser ändå, även om det spöregnar. Jag förstår ju att det är dyrt att ställa in när man har bokat kran, lastbilen är på väg, och hela manskapet är bokat.
 
Med de förutsättningar du beskriver är det inte okej utan väderskydd. Den entreprenör som säger annat är i min mening oseriös eller icke påläst. Hade det varit skivor på båda sidor hade det varit bättre, men innegipsen ska ju inte heller bli blöt.

Hade jag byggt hus hade jag ställt krav på det, ja.
 
Det är alltså lockpanel på ena sidan och OSB-skiva på andra sidan av väggelementen i det här fallet.

Väderskydd låter intressant. Jag antar att man helt enkelt täcker alla utsatta element med presenning?
 
Den som reser huset har ett intresse av att bara köra på. Du har ett intresse att få ett torrt hus. Vem ska få sitt intresse tillgodosett?
 
Är nog bara att gilla läget och hoppas på bra väder. Tror det är väldigt svårt att hitta någon husleverantör som skjuter fram pga av dåligt väder, iallafall om det är någon av de större leverantörerna ni bygger med.
Blir det fukt i väggarna får man ställa in en avfuktare i huset som får stå på ett tag innan man stänger konstruktionen.
 
Jag vet att flera av de stora småhustillverkarna anpassar sig efter väderprognosen. Sen kan det ju såklart vara sämre vädet än väntat. Men säg att man ska montera huset någon gång under v. 30-31 så kan man ju försöka passa in så att det blir bra väder. Visst kostar det mer, och det är ju kunden som får betala i slutändan, men det är inte bara att ställa in en avfuktare och tro att det löser alla problem. Ska en avfuktare hjälpa gäller det ju dessutom att huset är helt tät, vilket det inte blir förrän plastfolien är på, därmed går det inte heller att torka ut innåt. Att ställa en avfuktare i otätt hus sommartid är ju helt meningslöst, det är ju kanske 80% RF i luften vilket innebär uppåt 15-20g/m3 fukt.
 
andersjm skrev:
Vår byggare har sagt att de reser ändå, även om det spöregnar.
Det där tycker jag låter riktigt oseriöst att ha den inställningen. Visst att man inte kan garantera en regnfri dag, men lite flexibilitet måste dom ha räknat med.
Är det verkligen husleverantören som säger så (isåfall undrar man ju vilken), eller är det byggfirman? Om det är den senare skulle jag kontakta husleverantören bums.

Folk gnäller på lister och skit när det gäller sina nya hus, vilket man kan diskutera, men vissa saker bara måste gå rätt till, till det hör saker som kan ge fuktproblem.
 
Det låter ju bra om leverantören kollar på väderpregnosen, men som sagt det är ju ingen garanti för att det är torrt.
Är ju inte så lätt för leverantören heller, oftast packas allt dagen innan och börjar köras på eftermiddagen.
Om det då regnar (inte århundradets storregn såklart) på morgonen när de ska börja har de inte så mycket att välja på. Självklart går det att vänta tills det värsta är över men att vänta tills det är helt torrt har jag svårt att se att husleverantören tillåter att lastbilen bara står och tickar pengar en dag. Förmodligen ska den köra ett nytt hus redan nästa dag eftersom det brukar vara mer eller mindre fullbokat 4-5 månader frammåt.
 
Tror inte ens att det är möjligt att anpassa resning efter väder. Hur skulle den logistiken se ut hussatsen lastas på lastbil mobilkran är beställd och gänget som utför monteringen är på plats vem skulle betala för det. Huset beställs ju flera månader innan och har ett färdigställande datum med vitesklausul, hur skulle det då lösas. Första huset i Januari kanske men fram i September så skulle det troligtvis vara en förskjutning till året efter och sedan rullar det på. Nej riktiga husleverantörer levererar väggblock med isolering och diff. plasten fungerar som skydd, innersta och sista isoleringen monteras på plats efter el dragningen är klar, trävirket lär enbart bli ytvått och torkar snabbt med hjälp av avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.