hej

Håller på och ska resa en ackumulatortank.
Undrar om det finns någon som har nått bra tips? Tanken är rektangulär och väger c:a 400kg.
Alla tips är välkomna, efter som jag har bröst och bringa som en sån där flinga typ.

mvh Peter
 
Bjud in ett par starka vänner på en resningskväll, börja med att resa tanken och avsluta med öl och tilltugg...
 
När jag baxade in min 1500-liters i källaren använde jag ett sånt där kedjelyftblock när jag reste upp den. Lyfte först upp den så mycket det gick med en domkraft, toppen på den alltså. Sedan drog jag ett kraftigt spännband runt den i toppen. Fäste lyftblocket i spännbandet och andra sidan i en regel på utsidan av ett källarfönster och sedan var den bara att dra. Gick smidigt. Vill den glida på golvet så kan man lägga ett par regelbitar på golvet mellan väggen och botten på tanken. Min tank skulle ner för en källartrappa först så för att få ner den fick jag lägga den på "ryggen" för att få den igenom dörrhålet. Sedan blev den för hög för att resa när den låg på ryggen så då var jag tvungen att först vända runt den på sidan och sedan resa upp den. Gjorde allt själv med hjälp av domkraft, lyftblock och lite plankbitar. Smålänningar är envisa :)
 
Något som brummar, luktar diesel och droppar hydralvätska kanske?
 
Tackar för svaren :)

Jag har nu gjort som smålänningen, var till jula och köpte min en talja för 199:-
Sågade till ett par reglar som mothåll och ställde palldragaren mellan dom sen var det bara och lyfta.
Nu funderar jag på hur jag ska få av den från palldragaren....
Tror jag ska bygga en ram i 45x95 och fylla med isolering.
Hur tätt ska jag sätta reglarna, räcker cc 300mm, tanken är c:a 75x100cm i botten?

mvh Peter
 
Jag byggde åxo en ram i 45x95. Min tank är 75x130cm så jag satt en regel på mitten bara. Jag knuffade min från rören jag rullade den på och upp på ramen med hjälp av en mekanisk domkraft och reglar mot motstående väggen. Glider ganska lätt på reglarna. Även det här gjorde jag själv :)
Domkraften jag använde var en sån där saxlyft som man har till motorcyklar. Vet inte om det funkar med en hydraulisk när man lägger den ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.