I samband med en renovering av köket blev elinstallationen lite felgjord och en tändtråd till en ytterbelysning glömdes bort. Istället för att riva hela köket och göra rätt så gick jag med på att elektrikern skulle få installera en trådlös överföring. Han installerade ett relä, kopplat till en radiosändare i ena änden och en radiomottagare i andra änden (vid lampan). Allt fungerade bra fram tills vi ställde kylskåpet på plats framför radiomottagaren. Prylarna är av fabrikat Schneider Electric och enligt de manualer jag letat reda på så jobbar de på frekvensen 868 MHz. Sändaren har beteckningen MTN506004 och mottagaren MTN507501. Nu till mina funderingar:
Jag misstänker att kylskåpet ganska effektivt skärmar av radiosignalen och att det är orsaken till att det inte fungerar. Kan man på något sätt förstärka signalen med t ex en repeater placerad på lämpligt ställe?
I manualerna står ”Radioprotokoll: Z-wave”. Innebär det att de här prylarna är kompatibla med Z-waveprylar från andra fabrikat, eller bör man hålla sig inom familjen om man vill bygga ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.