Hej,

jag är igång med köksrenovering. Nu är jag vid moment "laga en rötskada i syllen", vilket jag aldrig har gjort förut.

Kort historik:
* Krypgrundsavfuktare installerad januari 2014.
* Gjorde analys av rötan för ett år sedan. Tandgröppa. Inget tecken på äkta hussvamp.
* Huset är från början byggt runt år 1910 och är av stående timmer. 1950 byggde det ut på både bredden och längden, där av lecablocken misstänker jag.

Det som gör mig orolig är att jag mäter 30% fuktighet i syllen precis i hörnet. Går jag 15cm åt något håll är jag nere på 13-15% och jag har inte hittat något annat ställe som har så hög fuktighet. Min enda teori är att det beror på sprickan i grunden (se sista bilden) och att det kommer in luft som kondenseras eller nåt. Låter det troligt eller?

Att göra:
1. Hugga ut så mycket skadat trä som möjligt.
2. Behandla med något medel? Behövs det?
3. Lägga syllpapp där jag petar in de nya bitarna. Stockarna ligger ju direkt på lecablock som det ser ut nu. Syllpapp borde ju inte skada.
4. Tillverka passbitar som jag bankar på plats.
5. Åka och köpa cement och laga upp grunden.
6. Lägga golv och bygga färdigt köket så det går att laga mat åt familjen och vi slipper leva på micromat för många veckor framöver.

Såhär ser det ut. Jag har börjat ta bort skadat trä med stämjärn och hammare på den högra stocken. Den vänstra har jag bara brutit bort det värsta för hand än så länge.

syll1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild:
syll2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan:
syll4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Det kan inte vara så att det stänker vatten från stupröret och upp på väggen när det regnar? Det hade jag snarare gissat på än sprickan i putsen
 
Orsaken har jag ingen aning om, men stämjärn????

1. Skaffa en cirkelsåg och en skräyxa om du inte redan har.
2. Ställ djupet på cirkelsågen till lämpligt plankdjup och såga längsgående spår med cirka 1 cm breda längs med syllen. 3. Såga sedan av syllen lodrätt på lämpligt ställe där det murkna är slut.
4. Hugg bort med yxan.
5. Skaffa en planka och skruva dit.
 
De där skräpsilarna på stuprännan är ingen bra produkt. Regnar det för mycket så blir det fontän i dessa som av någon anledning sprutar upp på väggen. Byt ut till annan modell.
 
Om du skarvar in nya bitar bör du inte såga av den dåliga syllen lodrätt tvärsöver. Bättre är en sned sågyta eller infälld skarvning så får den nya biten mycket bättre fäste i den gamla biten. Men detta kräver mycket mer arbete men det lönar sig.
Cirkelsåg kanske fungerar men troligen är det miljoner spikar från panelen in i syllarna. Kanske en billig kina-tigersåg kan göra jobbet (och sedan skrot).
 
Ingen syllpapp mellan leca o syll? det låter ju inte alls bra då suger ju trät fukt ur lecan hela tiden. Låter ju som att det kan vara orsaken i kombination med stupröret!
 
Hej jag hade samma problem i min kåk från 1918. Stockar som var murkna helt utan syllpapp. De hade målat kallasfalt eller nått istället. Lägger upp bild så kan du se hur jag gjorde.
Lycka till
2014-04-16 11.06.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men vad mycket bra tips! Så skönt att få input från andra.

@mexitegel
Åkte direkt till lokala bygghandlarn i morse för att köpa en skräyxa. Fanns såklart inte, blev denna skönhet istället... den har varit till stor hjälp idag.
syll5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade en snickare på besök idag som hade erfarenhet av denna typ av arbete. Eftersom syllstocken har en intakt hård kärna kvar så rekommenderade han hugga till korta bitar och kila in med jämna mellanrum. Han rekommenderade lite luft mellan lagningarna.

När jag frågade om syllpapp (som jag precis varit iväg och köpt) så tyckte han inte jag behövde använda det eftersom det inte finns på övriga stockar. Tror iofs. att det inte skulle skada, men jag gjorde som ha sa.

@ÅsaLund och fusion
Jag köpte nya "skräpsilar" i morse, men när jag kom hem upptäckte jag att det var precis samma modell jag hade köpt. Klantigt.
Ska för övrigt gräva upp, lägga fuktspärr och singel utmed fasaden.

@Thomas_Blekinge
Tigersågen har jag kört mycket med idag. Var lättare att komma åt med den. Men som sagt byter jag inte ut stocken utan kör på denna metod med att lägga in små bitar:

syll6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@LuXoN
Jädrar vilket gediget och imponerande jobb du gjorde när när du bytte syllen. Önskar att jag kunde göra något liknande. Min syll syns inte från utsidan (är inte heller murken på utsidan iofs.) så jag hoppas att min lösning ska fungera även fast den är primitivare. Om 5 år vet jag! :)

Beställde denna bok igår, även om den inte hinner komma innan jag har gjort färdigt så är det bra att ha litteratur för framtida projekt. http://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/forvaltning/t-1289-skador-pa-hus.-grunder/
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det snickaren var extra tydlig med att påpeka var att lämna krypgrunden kliniskt ren innan jag lägger på golv.
Inga träbitar, trädamm eller annat organiskt materiel på eller under plasten och lecablocken.
Mycket bra info tyckte jag!

Som ni hör är jag totalt oerfaren... Jobbat framför datorn senaste sju åren och bott i lägenhet. :surprised:
 
Eftersom du just haft problem där skulle jag definitivt slänga under syllpapp, som sagt det kan ju aldrig skada så varför chansa utan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.