Hej,

Har en yttervägg som fått grova sprickor och stora ”block” som lossnat. Se bilder. Dela undrar jag om någon vet vad det yttersta ”blocket som är ca 1-2 cm kan vara för något, fibercementskiva?

Sedan så undrar jag över material, läst runt lite och några menar man kan laga med husfix eller finja laga vägg och en del säger man borde fylla ut med nytt lättbetongblock som skärs till, i så fall kan man återanvända den biten som lossnat. Alltså skära bort lite och limma med lite betong?

Tacksam för hjälp, murare ville ha 30 000 för jobbet! Då han ansåg att man då gör om runt hela huset på gång och inte ville laga.
 
  • Yttervägg med sprickor och lösa block. Synlig grå betongdel och intilliggande svart avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad yttervägg med en stor bit material lossnat och placerad på marken, troligen en fibercementskiva. Synliga grova sprickor och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg med grova sprickor och lossnade block, bredvid ett stuprör. Väggen har synliga skador med sprickor som löper horisontellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30 000 kr? Det är väl bara att blanda en säck betong och fylla i? Eller tänker jag fel? Så hade jag gjort i alla fall. De 29 900 kr jag hade sparat hade jag i och för sig förmodligen köpt vin för så i mitt fall kanske nyttan ändå varit större med muraren 😄👍
 
Han ville inte ha jobbet...
Ser resten av muren bra ut är det ju bara att knacka bort allt som är dåligt/löst, mura upp innuti med lite kreativt anpassade lättbetongblock och sedan putsa.

Det är lite väl stort hål för att bara fylla med fix/murbruk och att gjuta känns överdrivet när resten är lättbetong. Dvs köp ett par block på närmaste bygghandel, såga/knacka dem till en rimlig form som passar "hyfsat" i hålet. (Går utmärkt med många bitar och den går att såga med en fogsvans som du inte tycker allt för mycket om även om betongsågblad i en tigersåg är roligare)
Sedan blandar du lite murbruk och börjar kleta i och fylla upp.

När sedan hålet är fixat tar du och köper en säck putsbruk, kollar på ett par YouTube-filmer om smidiga trick för att få en bra yta på putsen och kör igång.

Jag gissar också på att det blir ungefär 29' över, lite beroende på hur många villhöver-saker man köper på sig och hur mycket man nöjer sig med att använda det man har. :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Han ville inte ha jobbet...
Ser resten av muren bra ut är det ju bara att knacka bort allt som är dåligt/löst, mura upp innuti med lite kreativt anpassade lättbetongblock och sedan putsa.

Det är lite väl stort hål för att bara fylla med fix/murbruk och att gjuta känns överdrivet när resten är lättbetong. Dvs köp ett par block på närmaste bygghandel, såga/knacka dem till en rimlig form som passar "hyfsat" i hålet. (Går utmärkt med många bitar och den går att såga med en fogsvans som du inte tycker allt för mycket om även om betongsågblad i en tigersåg är roligare)
Sedan blandar du lite murbruk och börjar kleta i och fylla upp.

När sedan hålet är fixat tar du och köper en säck putsbruk, kollar på ett par YouTube-filmer om smidiga trick för att få en bra yta på putsen och kör igång.

Jag gissar också på att det blir ungefär 29' över, lite beroende på hur många villhöver-saker man köper på sig och hur mycket man nöjer sig med att använda det man har. :)
Ser resten av muren usel ut, men bättre än det här så har du ju just övat på att putsa.
När du sedan tycker att ytterligare någon del behöver åtgärdas så är det ju bara att plocka fram det som är kvar av putsbruket och sätta igång. Håller du på själv hemma så gör det ju inget att det blir många små-jobb. Du har ju ingen reskostnad och hanterbar ställtid.
 
Claes Sörmland
Det är en putsning med cementbruk som är "skivan" vad jag kan se. Troligen nån rejält cementhaltig variant, typ A-bruk eller möjligen B-bruk.

Kan lagas med vanligt cementbruk, troligen funkar B-bruk bra. Det svåra är att få det snyggt. Grunden är spritputsad, d v s sista lagret bruke är sprutat på med en maskin - därav dess knottrighet. Kan vara svårt att få samma struktur för hand. Kräver rätt handlag, rätt blöthet på bruket och rätt ballast (sand/grus) i bruket. Man får experimentera sig fram med sista lagret.

Instruktion:

1. Gegga på A-brukvälling på underliggande stenar och kanter så att bruket får fäste. Låt torka ett par timmar.
2. Montera ett putsnät (helgalvat eller glasfiber).
3. Släng på (=stock ut) B-bruk över putsnätet. Jämna ej till. Låt torka.
4. Släng på nästa lager B-bruk så att du ligger kanske 5 mm från ytans kant. Jämna till.
5. Nu det svåra: blanda B-bruk rätt löst och släng på. Försök få samma spritmönster som övriga grunden. Se till att ha lite olika sorters grus hemma som du kan blanda i bruket för att få rätt spritat utseende. Finns rådasand på säck i olika dimension att köpa för ändamålet. Du kan sikta natursand också om du har sikt. Ser det illa ut skrapa ned, och försök igen. Och igen, till du är nöjd.

som blandas nästan jordfuktig (alltså väldigt torr).
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
30 000 kr? Det är väl bara att blanda en säck betong och fylla i? Eller tänker jag fel? Så hade jag gjort i alla fall. De 29 900 kr jag hade sparat hade jag i och för sig förmodligen köpt vin för så i mitt fall kanske nyttan ändå varit större med muraren 😄👍
När putsen släppt är det bättre att blanda putsbruk och putsa om, betong är fel mtrl.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När putsen släppt är det bättre att blanda putsbruk och putsa om, betong är fel mtrl.
Även om det är så djupt?
 
Tack så jättemycket för bra svar! Läst allt och suger in er kunskap!

Blir nog en grundning med A-bruks välling eller Grundningabruk KC. Sen fyller jag i med A-bruk för de djupa hålen med armeringsnät (har över sen ett platsgjutet utekök, och sist putsar jag med ett C-kalkbruk (trot det var det som använts tidigare).

Som sagt, stort tack till detta underbara forum, återkommer med utfall om någon i framtiden söker med ett liknansde hus/problem.
 
N
Du ska inte ha C bruk på sockel, nära mark.
Där det kan ligga snö mot på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.