Hej

Jag har en gammal Gustavsberg som säkerligen har fler år på nacken än jag själv. Idag gick spolning sönder och då den är positionerad i ett trångt utrymme skulle jag föredra att fixa spolning framför böket att byta ut hela toaletten. Tips och goda råd? Nån som känner igen delarna? Ser lätt ut men jag får de inte att lira ihop.

Tacksam för alla typer av tips som kan leda mig framåt!! ;)
 
  • Gammal Gustavsbergstoalett i trångt utrymme med öppet lock och synlig cisternmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Gustavsberg toalettlock och delar till spolmekanismen, inklusive spolknapp och flottör, på matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Stort tack då finns det ju hopp!!!

Har lagt en beställning!
 
Bra tips kring att behålla de gamla metalldelarna om möjligt...

:)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
God kväll!

Finns ju att köpa repsats iaf :) de kanske vet hur det skall monteras eller så. Finns även på Rinkaby...

[länk]
Här ett litet reparationstips. För kanske fem år sedan upptäckte jag små läckor på flottören till vår gamla fina Gustavsbergs-WC från 1940-talet. Surt vatten hade korroderat sönder flottören av brons. Påskhelg rådde och ingen rörmokarhjälp fanns att få. Av en plastburk för fiskbullar, improviserade jag en ny flottör. Tätade ventilarmens skruvhål mitt i det runda burklocket med ett par klickar badrumssilikon. Drog isoleringsband som tätning mellan burk och lock. Glömde sedan bort denna fint funkande"quick fix". Återupptäckte den häromdagen, då jag gläntade på locket för att se, om cisternens insida behövde rengöras från ockran, som följer med vårt brunnsvatten. Metoden att improvisera flottörer till gamla WC-stolar av tomma fiskbulleburkar av plast syns mig faktiskt rekommendabel.:D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.