Hej alla på forumet!

Har kollat in som gäst ibland på detta eminenta forum, men nu har jag registrerat mig.... Så här kommer mitt första inlägg!  :)

Bor i ett hus byggt 1909 (jo, det är faktiskt byggt då - jag har köpepappren på tomt osv). Det har råkat mer eller mindre illa ut på de flesta renoveringspunkterna genom åren, och nu försöker jag och sambon göra det vi vill med det... Nu är vi inga byggnadsvårdsproffs, och med tanke på hur mycket som redan förstörts så är väl hoppet om att "bevara ursprunget" ganska lågt... Så målsättningen är väl egentligen bara att få till det lite mer "som vi vill ha det"...

Men, en fråga har jag såklart när jag startar en tråd. Börjar med bakgrunden: Vi hade gamla pappspända tak i (minst) 4 rum när vi flyttade in. Att jag inte vet exakt är pga att det satts tretex-plattor i vissa rum, och därunder sitter nog pappen kvar. I ett av rummen har vi plockat ned tretexen, och papptaket (i två lager) var inte i skick att reparera. (Vi försökte uppskatta antalet spik & nubb totalt i taket, och landade på ca 4000....) Där plockade vi ned allt utom själva "undertaket" (alltså spånten, vet inte vad man kallar det på fackspråk), spacklade spikhål (alla 4000...), slipade, fogade de värsta springorna (för att slippa mer spån i skallen än vad man hade från födseln...) och målade med äggoljetempera. Det blev kanonsnyggt, tycker vi! MEN.... rummet bredvid har också papptak - enda skadorna är sprickor vid murstocken och in till mitten där en elkabel suttit, plus att det var målat i modern takfärg. Där har vi reparerat med japan-papper och målat om, enligt instruktioner från (förhoppningsvis) proffs. Men efter ett år sprack våra reparationer upp igen, så nu är det lika stora sprickor som innan.... Min fråga (till slut  ::)) är alltså - går det att laga mina sprickor, eller är det dömt att misslyckas? Jag kan leva med sprickor vid murstocken, det är väl för mycket begärt annars, men den låååånga som nu går in till mitten av taket är så trist....  Jag har hört så mycket om vikten av att bevara gamla spännpapptak där så är möjligt, att jag vill ge det en chans till. Men sambon har snart tröttnat, nu börjar han ladda brytkniven....

Tacksam för svar!  [smiley=dankk2.gif]
 
Japanpapper ?? Sånt där jättetunnt ... ?

Jag har lagat både pappspännda tak och väggar med bla brunt maskeringspapper (skyddspapp eller vad det kan heta...) och en tunnare variant, makuleringspapper. I taket fungerade det bäst om man hade stort överlapp, mycket klister och gett pappret tid att svälla. Lagningspappen revs i kanterna för att inte få så framträdande kanter.
 
JesperS skrev:
Japanpapper ?? Sånt där jättetunnt ... ?
Ja, det var rådet vi fick... Och visst blev det skitsnyggt - helt osynligt tills det sprack... :'( Men till små hål (inte sprickor) var det jättebra, så det var inte helt fel i alla fall. Men jag ska kanske ge det ett försök med grövre papper och se hur det blir. Ligger det ändå i nedrivningsläge så skadar det ju inte att prova först...
Tack för svar!
 
Rådet jag fått av en byggnadsantikvarie var att använda tidningspapper. Pappret ska klistras så att fibrena ligger tvättöver sprickan, och på så sätt fungerar som "armering". Dessutom ska kanterna rivas för att lagningen ska ses så lite som möjligt.
 
Vi har lagat våra tak med tidningspapper och det har hittills funkat utmärkt. precis som de innan mig skriver är det viktigt med rivna kanter. i använde ganska många lager och dränkte dem helt i tapetklister. Det syns inte nu efteråt mer än om man tittar jätte jätte noga.

Målarpapp har vi oxå använt på snesidorna på taket. Det har dragit sig en del och beror troligen på att vi inte lät det svälla tillräckligt.
 
Tack för svaren! Ska fixa i helgen, så får vi se om resultatet blir bra nog för att spara taket.... Tack snälla! :-*
 
Hur gick det? Nyfiken att höra då jag själv står inför samma problem.

Tim
 
Jag måste laga mitt pappspända tak. Det är ommålat med oljefärg. Går det fortfarande att använda papper för att laga?
 
Våra tak var målade med takfärg och på dem gick det utmärkt att laga med tidningspapper och sen måla över. Ser ingen egentlig anledning till varför det inte skulle funka i ditt tak oxå. Är taket mycket blankt kanske det fäster dåligt men rugga upp ytan med sandpapper först så funkar det nog.
 
Spännpap i brandsäkerhetssynpunkt är illa...
Spänpappen brinner som fnöske i Sahara.
 
Tack för svaret. Här kommer en fråga till: vilket förarbete behövs?
Jag tvättar med målarsoda (och sköljer noga)
Måste man även slipa?
Min fråga gäller både papptak och ett plywood tak i rutor.
 
Det går bra att ta en oplastad tapet och riva kanterna så dom inte är skarpa och därefter limma denna över sprickan som vid vanlig tapetsering.

Ang brandsäkerhet så visst ska man tänka på riskerna - inga ljus,säkerhetslina på taket.köra sakta ,cykla med hjälm....hur långt som helst


undras hur dom moderna plastklädda skivorna står sig vid brand?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.