Hej!

Vi har ett brädgolv som är behandlat på något sätt - jag vet inte om det är vitlutat och oljat, vitlaserat eller något annat, men det finns ett tydligt vitt pigment i det. Problemet är färgen har blivit nednött på sina håll (framförallt i hallen och köket) vilket ger lite mörkare fläckar. Man känner också att strukturen är mer sträv och "porös" där. Vi vill helst inte slipa, dels pga tunga möbler och dels för att det ser ut som attgolvet har slipats många gånger, då dethar blivit liksom en "skidbacke" intill väggar a där någonslipat utan att ta bort golvlisterna.

Mina frågor är:
1. Är det någon kunnig som kanske kan gissa vad golvet är behandlat med?

2. Är det möjligt att göra något för att minska skillnaden mellan de slitna fläckarna och resten av golvet, eller är det bara slipning och ny behandling av hela golvet som gäller?

Jag bifogar lite bilder på golvet (inklusive vårt ack så välstädade vardagsrum för lite referens om hur det ser ut).

Tacksam för alla svar ni har!
 
  • Brädgolv med vit pigmentering och synliga slitna mörkare fläckar samt sträv struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med slitage där det vitbehandlade pigmentet är nednött och mörkare fläckar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trägolv med slitage och mörkare fläckar, sträv yta och vita pigment synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet vitpigmenterat trägolv i ett rörigt vardagsrum med leksaker och en sittande bebis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma problem med ett likadant golv. Fick du någon rätsida på om det går att fixa utan att slipa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.