Morrn morrn! Vi köpte för en tid sen ett litet hus med en mysig murad spis med insats i och vill ju såklart elda en massa o den. Men till vår besvikelse så ryker det in en hel del och elden klarar sig inte om man stänger luckan till insatsen så jag tänkte att draget var dåligt och började gräva i det här. Har nu knackat upp ett hål i murstocken för att kika på rördragningarna och såhär ser det ut
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bild tagen från vänster sida.
Här är en bild ovanifrån i murstocken. Bakom röret som kommer från insatsen är där hälften tegel och andra halvan verkar vara grus, småsten och sot. Som ni ser så träffar inte rören varandra utan glipar ca 30cm. Inte konstigt att där är dåligt drag!
En sotare tyckte jag skulle byta båda rören till ett flexibelt hela vägen till kasetten men röret som kommer från kasetten är fastmurat. Kan jag sätta en bottenkrona och sen nytt rör upp därifrån? Hur gör jag isf med bottenkronan? Röret som kommer från kasetten ser ju ut lite som en tratt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Hänger inte helt med på hur det ser ut och hur det kan leda till dåligt drag.

Har du ett rör i skorstenen och ett annat rör från kaminen som möts i ett något större murat utrymme i bottnen av skorstenen? Om det murade utrymmet är gastätt så borde du väl ändå ha drag? (Även om sotningen blir krånglig om det inte finns en lucka till utrymmet).
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det ju inte skitstort mellanrum mellan tegelstenarna och röret ut men där cirkulerar ju luften så det blir inget drag ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, då hänger jag med!

Några uppslag:

1. Docka rören med en rostfri flexislang om du kan få dimensionerna att passa. Vet ej hur det fungerar med muffar och liknande.

2. Mura upp kring röret från kaminen så att du får en halvstenskanal (cirka 15X15 cm) som ansluter till skorstensröret. Se till att få det tätt. Använd massivt tegel och C-bruk (lerbruk är nog bäst) och se till att alla fogar täcks redan vid murningen (man ska inte behöva peta in bruk efter murningen vid kanalmurning). Se till att få en snygg anslutning med fall hela vägen så att kanalen kan sotas utan ytterligare luckor.

3. Lyssna på sotaren med allt arbete det innebär.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vad tror du om att plocka bort det raka röret och sätta dit ett nytt flex ner på det från insatsen med en stos eller bottenkrona och mura runt där?
 
Claes Sörmland
Bara du inte får ett utrymme i skorstenen som inte kan sotas (som det verkar vara nu).

Om rören sitter ihop gastätt så är det ju säkert och kan sotas.

Men finns det ett utrymme mellan ett nytt flexrör och det gamla röret från insatsen så måste det gå att sota. Då finns det två alternativ: Bygga en smalare kanal som jag förslog ovan så att det kan sotas genom rören eller sätta in en gastät sotlucka till utrymmet.
 
Tack för hjälpen :) Ska kika på lösning med stos och flexrör.
 
Hej igen. Tänkte berätta hur jag gick till väga. Jag tog bort det raka röret som gick ut helt och gjorde en glidgjutning ich avslutade med att forma en "skidbacke" ner till röret dom kommer från insatsen så att sotviska, kamera eller kula inte fastnar på vägen. Satte en gastät sotlucka så att man ändå kan komma åt eventuell sot som blir kvar. Nedan följer lite bilder. Tack för allt engagemang (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före glidgjutning, har precis rensat ren kanalen med krejs och stålborste så långt jag nådde.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter glidgjutningen.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen från sotluckan.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på murstocken. Ska putsas och målas. Nu ska jag boka tid för besiktning. Hoppas att de godkänner den! :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.