Garaget (från -63) har betongplatta med "klack", mellan 5-10cm hög, gjuten på alla gavlar utom fronten. Där låg syllen direkt mot plattan och var naturligtvis rutten, precis som panelen. En del av betongen har även släppt.

Bygger om hela frontgaveln nu iom nya garageport och tillhörande sidodörr och funderar på bästa tillvägagångssätt för ett hållbart resultat.

ImageUploadedByByggahus.se1403389087.494133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403389801.820790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna visar klacken som går upp vid ena sidogaveln längst till vänster.

Ett kantjärn löper längst med de gamla garageportarna. Denna tas bort och planen är att antingen:

1 - Gjuta upp kanten på plattan och fixa en klack direkt med gjutningen.
2 - Gjuta upp i nivå med plattan och sedan mura upp med leca för syllen. Då blir klacken betydligt högre än vid övriga väggar för det finns väl inga block som är så låga som 5-10cm?

Litet tvärsnitt på hur jag tänkt.

ImageUploadedByByggahus.se1403389978.330194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips och idéer? Hur löser man armeringen? Vilken typ av betong etc?

Plattan har för övrigt fall mot golvbrunn invändigt så det är primärt utvändigt fukt som behöver hållas borta.
 
Förtydligar med ytterligare en bild som visar gamla öppningen som nu ska sättas igen med vägg. Så, gjuta allt i ett stycke eller gjuta upp i nivå med plattan och mura klacken med leca?

ImageUploadedByByggahus.se1403425861.750860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Jag står inför samma typ av fix på mitt garage att laga kanten in. Hur blev det tillslut?

/Marw
 
Hej!

Står för liknande problem på garage från -68, hur gjorde ni tillsist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.