Jag tänkte bara dela med mig hur jag reparera ena parasollet efter att "någon" glömt det uppfällt och det blåste iväg i veckans kraftiga blåst.

Reparation av parasoll med garderobsstång, nitad fästelement på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kliade mig i huvudet hur jag skulle fixa det men hade tur och hittade en gammal garderobsstång
Reparerat parasoll med ersättningsstång avsågad från en garderobsstång, färdig att nitas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade av och sprayade svart
Reparation av parasoll med nytt svartmålat rör och nitar på en träplank, arbetsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätte tjockleken, borde funka att pop-/blindnita?
Hand håller en digital skjutmått mot en målad metallstång för att mäta dess tjocklek vid reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spände fast & borrade hål, valde att tejpa för att inte repa för mycket.
Reparerad parasollstång fastklämd på arbetsbänk med klämmor, borrad och tejpad, redo för nitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips är att ha hål under så det faktiskt går att nita...
Reparation av parasoll med svartmålad garderobsstång fasttejpad vid borrade hål i trä, med synliga nitningar och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nitat & klart - ser ju faktiskt ganska snyggt ut (bortsett från tejp-resterna..)
Svartmålad garderobsstång med blindnitar fäst vid en träyta som reparationsmetod för parasoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmonterat och funkar finfint!
Reparerat parasollskelett med garderobsstång, fästa detaljer med nitar och en synlig skruv mot beige duken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den observante ser att det sitter en skruv, hade helst velat nita den med men hittade inga så långa där jag var handlade och orkade inte beställa 100 st 40 mm långa á massa pengar från nätet.. :)

Glad påsk!
 
  • Reparation av parasoll med garderobsstång, nitad, skruvad och tejpade delar på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lgarpen och 5 till
  • Laddar…
Smart
 
D dilemma skrev:
Jag tänkte bara dela med mig hur jag reparera ena parasollet efter att "någon" glömt det uppfällt och det blåste iväg i veckans kraftiga blåst.

[bild]
Kliade mig i huvudet hur jag skulle fixa det men hade tur och hittade en gammal garderobsstång
[bild]
Sågade av och sprayade svart
[bild]
Mätte tjockleken, borde funka att pop-/blindnita?
[bild]

Spände fast & borrade hål, valde att tejpa för att inte repa för mycket.
[bild]

Tips är att ha hål under så det faktiskt går att nita...
[bild]

Nitat & klart - ser ju faktiskt ganska snyggt ut (bortsett från tejp-resterna..)
[bild]

Färdigmonterat och funkar finfint!
[bild]
Den observante ser att det sitter en skruv, hade helst velat nita den med men hittade inga så långa där jag var handlade och orkade inte beställa 100 st 40 mm långa á massa pengar från nätet.. :)

Glad påsk!
Hejsan!
Jag har en Andria med fyrkantiga spröt/rör. Bockade till i 1.5 mm rostfri plåt, ett 150 mm långt "rör", i U-profilform som passade exakt inne i röret. Sedan popnitades detta ihop. Blev också bra!
Men nu har jag ett annat problem. Själva "knäleden", som gör att man kan vika/"tilta" den övre delen av parasollen, har också gått sönder. Den fastnar inte i mittenläget, som gör att röret står rakt upp, utan enbart i vinklade läget.
Någon som har en bra lösning på detta, eller en sprängskiss på detta "knä", som jag kunde få tag i vore jag tacksam. Fyrkantiga metallrör på ett parasoll vid en knäled, med synlig bockning och popnitning, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick tag på en duktig tig-svetsare i Örebro. Även knäleden, som jag trodde var av rostfritt mtrl., var i aluminium.
Han "stelopererade" knäleden och slipade den sedan.
Allt blev helt perfekt.
Det finns tydligen yrkesmän ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.