Hej,

Bor i ett trähus från 1909. I köket står den vedeldade vedspisen på en betongplatta (resten av golvet är trägolv). Plattan fortsätter förbi vedspisen och bredvid den står även den elktriska spisen, alltså även den på samma platta. På den plats där elspisen står är dock plattan i rätt dåligt skick. Dels är det en står spricka, men den verkar också ha satt sig och ligger cirka 1 cm under golvet. Det gör att elsipsen står ojämt (har fått palla upp den) plus at det ser rätt risigt ut. Se bild :)

Jag skulle vilja gjuta någonting här för att snygga till och få det jämt. Ovanpå befintlig platta alltså. Frågan om det går, och i såfall med vad?

Eller måste jag bryta upp och ta bort befintlig platta så mycket så jag får till en gjutning som är lite tjockare, typ 5 cm?

Kan flytspackel vara en idé? Om inte, varför? (Det blir väl hårt och hållfast även vid tunna skickt?)

Eller kanske någon "reparationsbetong"?

Vad tror ni?

Tack!

/Nilsson
 
  • En skadad betongplatta bredvid ett trägolv med en stor spricka och höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Spackla så det blir jämnt,lägg klinker och en metallist på skarven(nivålist om klinkersen blir högre).
 
V volvo51 skrev:
Spackla så det blir jämnt,lägg klinker och en metallist på skarven(nivålist om klinkersen blir högre).
Tack för svar. Klinkers hade jag inte tänkt på, men skulle ändå hellre gjuta något. Och en list, det låter bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.