Har i mitt vardagsrum gammalt fint parkett golv..
Det är slitet o lite nött , o på ett ställe har det stått nån kruka o kommit fukt så träet har svällt upp lite där... o på ett ställe har en liten planka vikt upp sig i kanten...Så vad tror ni går det att fixa till detta golv? känns trist o lägga laminat el annat
Om man kan limma dit den plankbiten o sätta nå tungt över? Sen slippa o lacka golvet?
Vad tror ni det skulle kosta o ta dit nå som slipar o lackar golvet? rummet är max 20kvm
 
Det går garanterat att fixa!
PM mig om du vill ha pris
 
Byte av några plankor slipning och lackning borde inte kosta så mycket. Vi gjorde motsvarande på ca 50kvm, det gick på 6000kr. Nu finns ju rotavdraget också...
 
Hej, hoppar in i tråden med ett liknande problem. Jag har ett vardagsrumsgolv på ca 30m² av ekparkett. Golvet är fuktskadat på ett område med svullna/krympta stavar som följd. Jag tror inte att det fungerar att bara slipa om golvet, några av stavarna sviktar och behöver nog bytas ut. Jag förstår att det inte kommer bli samma nyans på nya stavar jämfört med de från 1969.

Vad tror ni, går det att laga detta golv, hur lång tid kan det ta för en golvgubbe? Jag bor i Karlstad, kan du göra jobbet får du gärna höra av dig.

Lena26, hur gick det med ditt golv?

mvh Robert

convert.php

convert.php
 
Jag fixade vårt ekstavparkett själv, limmade dit det som satt löst och böt ut trasiga, fuktskadade och brända bitar mot begagnade från ett likadant golv, slipade sen alltihop och lackade. Blev kanon, inget laminat är i närheten av ett sånt golv vare sig visuellt eller känslan av att gå på det. Det är inget svårt jobb direkt, hyr Du slipen på ett bra ställe får Du instruktioner så det räcker.
 
Smart att leta rätt på reservdelar från ett annat golv! Jag vet inte hur standardmässiga mått, not och spont det kan vara på ett sånt golv, men om man hittar matchande bitar låter det ju vettigt. Jag har slipat och lackat golv tidigare, men jag känner mig väl lite osäker på själva konstruktionen och sammansättningen av stavarna.

Någon som vet hur "klassiska" parkettgolv byggs? Är det bara raka kanter på bitar som limmas eller spikas mot underlaget eller fräser man ut not och spont på bitarna och sätter samman dem på det sättet?
 
Finns förmodligen olika konstruktioner, vårt var väldigt enkelt rektangulära trästavar med raka sidor ingen spånt lr liknande, såg ut som kapplastavar som barnen leker med :) Man limmade mot golvet och omgivande stavar med trälim bara. Reservdeslgolvet hittade vi i källaren där föregående ägare lagt det i papperskassar så det var också lite flyt.
 
Vårt golv hade också spruckna stavar. Det är ett lite udda golv där stavarna mäter 2x10 cm. Detta bytte golvsliparfirman samt fyllde upp med sand under. Alltså lagning och slipning samt lackning (3ggr) med matt lack (ser ut som oljat) för 6000kr. Bra pris för den som inte är händig nog eller har råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.