Min billiga Jula borrhammare lade ned verksamheten idag mitt i aktion. Några "mothugg" verkar ha tagit död på rotationen. Visst kan man åka och köpa en ny men roligare att se om man kan reparera! :D

Vid inspektion ser alla kugghjul fina ut så det handlar inte om några avbrutna tänder.
Kraftöverföringen går till så här:
- litet kugghjul (1) som sitter direkt på motoraxeln och sedan för över kraft till kugghjul (2)
- (2) driver dels slagfunktionen, dels för kraften vidare till stora kugghjulet (3)
- på (3) sitter momentskydd som för kraften vidare till (4)
- (4) växlar sedan 90 grader och för ut kraften till chucken

20160708_201606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Momentskyddet har öppnat upp helt och hållet och driver inte kraften vidare, vilket kan ses på videon här:

[video=youtube;9CkUvth_2Bk]https://www.youtube.com/watch?v=9CkUvth_2Bk[/video]

Känner någon igen denna typ av skydd och vet om man kan återställa dess friktion?
 
Jag tror inte du hittar några reservdelar annat än på Jula i så fall... sen beror det ju på om det går att få ut axlarna överhuvudtaget. Det låter ju som ett drev har brakat helt...
 
Ah, du tror det finns drev inuti momentskyddet mellan de synliga dreven (3) och (4) och inte bara nån säkringspinne el dyl?

Svårt att se hur man ska fortsätta ta isär momentskyddsmodulen...
 
Antingen det eller någon form av sprint i en axel men det låter ju mer som ett drev som lossnat eller slagits sönder.
 
Det visade sig vara mycket enkelt att fixa.
"Momentskyddsmodulen" med det stora drevet gick att pressa ur sitt säte genom att kila in verktyg på motstående sidor och preja försiktigt.

På undersidan av det stora drevet hittar man momentskyddet som består av en friktionsskiva mellan två metallplattor. Det hela hålls samman av en vänstergängad mutter och denna hade skruvat upp sig lite (mutter och övre metallplatta ligger vid sidan om i bild):

20160709_184242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha tightat till detta funkar borrhammaren som ny igen! :D
(luktar dock lite bränt nu i början då jag i min iver att skruva ihop alltsamman bröt av ett av kolen i motorn så nu behöver det slita till sig för att få bra kontakt :surprised:)
 
  • Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
Stiligt! Det tackar miljön för! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.