Inför golvläggning har jag börjat bända bort socklarna. Tyvärr har bakomliggande lättbetong smulats sönder på några ställen, däribland något ytterhörn (se bild). Hur reparerar jag detta bäst? Skadad lättbetong vid golvhörn bredvid vitt rör och under radiator, med borttagen sockel och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gipsputs brukar jag använda.
 
Jag är verkligen nybörjare på området, så jag passar på att fråga. Ska jag plocka bort alla lösa delar och börja bygga upp ett nytt hörn igen, eller ska jag behålla de större bitarna och försöka "limma" tillbaka dem med puts /husfix?
 
Gör om du vill, det är nog från fall till fall. Om du behöver befintliga bitar fåt du troligen göra det i två steg, 1. Limma fast biten, 2, släta till ytan efter torkning av 1
 
De gånger jag har lagat i så har jag "limmat" med husfix, dvs återanvänt de stora bitarna. Det är ändå bara en kosmetisk lagning, och det går fortare samt går åt mindre husfix om man återanvänder bitarna.

Sen får man oftast avsluta med att spackla till ytorna.
 
Får man fråga hur det gick? Vi står inför exakt samma uppgift nu o kliar oss lite i huvet över hur vi ska få till hörnet samt hur man gör för att inte husfixet ska ”glida” ner i golvet.
 
  • Skadad hörn på vägg med spår efter borttagen list och synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn vid golvet med synlig skadad puts och rörmokartub, indikerar renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete där gipsvägg möter golv med synlig skada och betong som "glidit" ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger som jag brukar, gipsbruk! Jag har lagat upp liknande och även större grejer med det. Kanske är det lättare med annat bruk, det vet jag inte men gipsbruk är lätt att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.