Rev nyligen ner takskivor i ett av rummen och upptäckte att det under detta fanns ett tak i pärlspont undertill som till stor del är i fint skick, bara ett behov av att ta bort flagnad färg och måla om.

Problemet är att den tidigare ägare av huset som satte upp de takskivor vi nu rivit ner också "fräst in" elen för taklampan och i den processen förstört en längd av pärlsponten för att få plats för elkabel till lampan.

Vi har hittat en ny pärlspontsmodell vi tror matchar den gamla och undrar därför om någon har erfarenhet av att ersätta panelbrädor mitt i taket. Vi tänker att det bör gå att såga bort den del av pärlsponten som möter de andra brädorna och ändå kunna få en ganska sömlös bild av taket.

Har någon erfarenhet av detta?
 
  • Tak där delar av takskivorna revs ner, vilket avslöjade ett underliggande tak i pärlspont med synliga skador och elkabel, samt en bokhylla och fönster i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak i pärlspont där en bit saknas och eldragning för taklampa har fräst in i panelen, med flagnad färg som behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett tak där pärlspontspanel har skadats för att installera en elkabel för en taklampa. Ett stycke av pärlsponten har tagits bort och elsladdar är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte gjort exakt den lagningen men jag tycker det ser görbart ut. Svårast är nog att hitta en pärlspont som passar exakt.
Kapa båda brädorna och lirka in en träbit under som du kan spika både kortsidan av både den nya och gamla pärlsponten på. Limma kanske även kortsidorna. Sen mjukfog och målarfärg.
Hur ska ni göra med elen? Utanpåliggande eller ingen lampa alls?
 
V VLJ skrev:
Inte gjort exakt den lagningen men jag tycker det ser görbart ut. Svårast är nog att hitta en pärlspont som passar exakt.
Kapa båda brädorna och lirka in en träbit under som du kan spika både kortsidan av både den nya och gamla pärlsponten på. Limma kanske även kortsidorna. Sen mjukfog och målarfärg.
Hur ska ni göra med elen? Utanpåliggande eller ingen lampa alls?
Inte säker på att jag helt förstår din lösning här. Vad är träbiten under brädorna till för? Har läst något om att nya panelbrädor oftare har ett lägre djup än gamla, är det av den anledningen?

Limmet och mjukfogen gissar jag är för att få en snygg övergång mellan gamla och nya brädan. Bra tips, antingen gör vi så eller så byter vi hela brädorna som är traisga, inte bara den trasiga delen.

Vi tänkte satsa på utanpåliggande el. Huset är gammalt så det är ändå tidskorrekt.
 
Nej alltså för att ha något att kunna spika kortändarna på. Men visst byta ut hela brädan är ju lättare om det passar. Ni kan ju lägga någon remsa masonit under för att få rätt djup om det skiljer
 
V VLJ skrev:
Nej alltså för att ha något att kunna spika kortändarna på. Men visst byta ut hela brädan är ju lättare om det passar. Ni kan ju lägga någon remsa masonit under för att få rätt djup om det skiljer
Aha, då är jag med. Bra tips, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.