Tjena, rev ner mellan väggen några dagar sen å då blev det lite skador på befintliga väggar. Är det nån som vet vilket material som är bäst å använda i detta läge. Måste jag ochså kanske förstärka hörnet med nå stål pinnar eller nät då lite av lättbetongs blocken ramla bort.
 
  • Orenoverat rum, naken betongvägg, synliga rör, trägolv, vit dörr, svart sopsäck, radiator, oavslutad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, rörinstallationer synliga, avskalade väggar, exponerad sten och betong, blottade träbjälkar, byggsite.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat betonghörn med spricka och brutet område vid golvovergången. Slitna ytor och små fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsbruk C eller gipsputs.

Ser ut som att det är blåbetong, den strålar gammastrålning samt släpper ut radongas.

Jag hade övervägt att rivit väggarna och byggt nya väggar.
 
  • Gilla
Koppen73
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade övervägt att rivit väggarna och byggt nya väggar.
Fast då bör det ju utredas först vad som är bärande i och med snedtaket.
 
  • Gilla
Koppen73
  • Laddar…
R
K Koppen73 skrev:
Tjena, rev ner mellan väggen några dagar sen å då blev det lite skador på befintliga väggar. Är det nån som vet vilket material som är bäst å använda i detta läge. Måste jag ochså kanske förstärka hörnet med nå stål pinnar eller nät då lite av lättbetongs blocken ramla bort.
I och med att du har lättbetong så behöver du ha lågalkaliskt C-bruk typ denna:

https://www.hornbach.se/p/putsbruk-c-finja-lagalkaliskt-25kg/6046269/

Jag hade lagt i lite putsnät där det saknas mer än 20-30mm som man får putsa i några lager..

Sedan kan man använda gipsputs för det sista fina då C-bruket är grovt, jag skulle inte ha rivit väggarna både dyrt att uppföra nya samt en massa mer jobb😊
 
  • Gilla
Koppen73
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I och med att du har lättbetong så behöver du ha lågalkaliskt C-bruk typ denna:

[länk]

Jag hade lagt i lite putsnät där det saknas mer än 20-30mm som man får putsa i några lager..

Sedan kan man använda gipsputs för det sista fina då C-bruket är grovt, jag skulle inte ha rivit väggarna både dyrt att uppföra nya samt en massa mer jobb😊
Tack så hemskt mycket för hjälpen!👍👍 ska försöka med detta imorgon så får vi se hur det går.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I och med att du har lättbetong så behöver du ha lågalkaliskt C-bruk typ denna:

[länk]

Jag hade lagt i lite putsnät där det saknas mer än 20-30mm som man får putsa i några lager..

Sedan kan man använda gipsputs för det sista fina då C-bruket är grovt, jag skulle inte ha rivit väggarna både dyrt att uppföra nya samt en massa mer jobb😊
Jag har lagat upp mycket skador m.m. I just lättbetong med vanligt gipsbruk. Du har säkert rätt men för mig har gipsbruk fungerat bra. Vad gör C-bruk bättre i detta fall?
 
R
J Johan456 skrev:
Jag har lagat upp mycket skador m.m. I just lättbetong med vanligt gipsbruk. Du har säkert rätt men för mig har gipsbruk fungerat bra. Vad gör C-bruk bättre i detta fall?
Gipsbruk funkar men det blir mera homogent med traditionell puts som han har på resterande delar av väggen, hade det varit grundare och mindre skador så hade jag bara också kört gipsbruk😊

Lågalkaliskt C-bruk är det man behöver ha mot lättbetong o man väljer putsbruk inomhus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.