Vi har ett innertak i köket som jag tror är gipsskivor som är rollade så att de är lite "knottriga" och halvblanka. I samband med en kommande köksrenovering kommer med all sannolikhet delar av innertaket att förstöras, eftersom väggskåpen är fastskruvade bl a direkt i innertaket (jag gissar att man skruvat igenom gipset och in i reglar). Skulle det funka att skära ut de skadade skivorna och sätt dit nya gipsskivor, tejpa skarvarna och sedan rolla hela taket? (Jag förutsätter då att jag lyckas skära längs med mitten av en regel, så att det finns något att fästa den nya skivan i).
 
hej ja det kan ju gå,men jag tror det kommer att synas lite ändå,o du kan inte tejpa skarvarna,du får spackla dem,men det klart det allra bästa är o gipsa om hela taket eller sätta upp vita skivor.
 
Ja, jag var rädd för det - det blir nog kanske bäst att riva hela alltet och skruva upp nytt, eftersom jag inte vill sänka takhöjden genom att sätta nya skivor utanpå det gamla.
 
I samband med en kommande köksrenovering kommer med all sannolikhet delar av innertaket att förstöras, eftersom väggskåpen är fastskruvade bl a direkt i innertaket (jag gissar att man skruvat igenom gipset och in i reglar)
Varför antar du att taket kommer att förstöras, du får väl ta bort skruvarna
som håller skåpen innan du tar ner dom, rivningsarbete betyder inte
att man måste använda slägga.
Hålen som är kvar kan du bara spackla och sedan är det bara att måla.
 
Peter2400 skrev:
Varför antar du att taket kommer att förstöras, du får väl ta bort skruvarna
som håller skåpen innan du tar ner dom, rivningsarbete betyder inte
att man måste använda slägga.
Hålen som är kvar kan du bara spackla och sedan är det bara att måla.
Jag utgår alltid från det värsta, så får allt som är bättre komma som en glad överraskning :) Skämt åsido, skåpen har hängt fastskruvade i över 10 år och dessutom har man täckt springorna mellan skåp och tak med någon form av fogmassa, jag antar silikon eller liknande. Även om jag tar ned skåpen försiktigt har jag svårt att tro att det går utan någon åverkan på taket. Det är flera som till mig har sagt - dock inga proffs ska jag tillägga - att det är nästan omöjligt att spackla på ett gipstak av det slaget som vi har (helt slätt utan synliga fogar och med lite "knottrig" yta) och sedan måla över utan att det syns, även om man målar hela taket...
 
Kanske skrapa/slipa ner de värsta ojämnheterna och sedan spackla hålen för att sedan sätta återställartapet i taket. Använd då VÅTRUMSLIM och förlimma en gång innan du limmar för att sätta upp den.

Personligen hade jag bredspacklat taket och sedan målat. Bättre att underarbetet tar lite extra tid. Då blir man mer nöjd med slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.