Vårt avlopp har packat ihop, och det läcker nu lite skitvatten på grannens gräsmatta. Våra rör går från trekammarbrunnen, under grannens tomt, och sedan till en infiltrationsbädd utanför grannens tomt. Vi tror att bädden har blivit tät, och att rören närmast bädden kan ha förstörts av rötter. Kommunen har varit här och tittat, och de var mycket otydliga i sin information om våra rättigheter/skyldigheter. "I en sån här situation så bör man göra ett helt nytt system". Bör? Jag har sedan haft två entreprenörer här, och båda säger att det bästa är att fixa rören, och göra en ny markbädd ungefär där den gamla är. Att göra en bädd på vår egen mark verkar nästan omöjligt. Har man rätt att reparera ett befintligt avlopp, eller kan kommunen kräva att vi gör nytt? Detta är mycket brådskande, och jag är oändligt tacksam för svar!
 
Det som "dina" entreprenörer säger är vettigt. Byte av rör och anlägg en ny bädd där den gamla är.

Tråkigt ifs för din granne som får gräsmattan uppkörd under arbetet, men han föredrar säkert det istället för att ha "våtmark" med skitvatten. ;)
 
Ja, i morgon gäller det; då ska jag tampas med kommunen. Håll tummarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.