hallå.
bor i hyreshus och har en gammel electrolux spis från 70talet och den gör sitt jobb väl bortsett från att en platta lagt av.
har fått erbjudande om att få spisen ersatt av en ny electrolux med häll för en kostnad av 60kr per månad eller den gamla reparerad kostnadsfritt.

är en ny spis så mycke bättre så det är värt 60kr i månaden ?

fastighetskötaren prata sej blå om att en ny electrolux är så energisnål så jag skulle spara in pengarna bara på lägre elräkning, kan det verkligen stämma ?

vad är det för skillnad att använda en varmluftsugn jämfört med en vanlig ugn bortsett att värmen sprids mer i varmluftsugn ?

Mvh Raven
 
Jag tror knappast att det är någon större skillnad mellan gamla och nya spisar med traditionella plattor. Kanske att ugnen är lite bättre isolerad på nya spisar..? Men verkningsgraden är ju alltid hundra procent. I vilket fall kan det aldrig röra sig om mer än max ett par spänn i månaden i skillnad.

Så det är upp till er att avgöra om det är värt 60 kronor för att få en ny och fräsch spis. För strikt ekonomiskt förlorar ni på att byta.

Skillnaden mellan varmluft och vanlig är att du kan ha flera plåtar ovanpå varandra utan att det blir så stor skillnad i hur de gräddas. Man brukar också köra med lite lägre temperatur i varmluftsugn.

Edit: Såg nu att ni i så fall skulle få en ny med häll, inte plattor. Där vet jag inte hur det är energiåtgången kontra vanliga plattor.
 
Kolla först vad en ny platta kostar. Jag har för mig att jag har köpt en sådan en gång och blivit överraskad av hur billig den var.

/pinebar
 
Pinebar, de skulle ju få plattan bytt helt utan kostnad. Kostar gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.