Hej, jag skulle behöva lite erfarenhet av att reparera en timmervägg och skarva takstolar

Har en vattenskada som beror på en felbyggd ränna för en takkupa, som gör att vattnet från kupan runnit under det det underliggande taket

Översta timmerstocken finns i princip inte kvar, och de resterande är också mjuka på ett område en meter brett, som fortsätter ner till golvet,

En takstol är rutten en bit från väggen på insidan och hela vägen ut, även en stock som kupan vilar på är rutten där den slutar ovanpå timmerväggen.

Har då några frågor:

Hur byter jag ut de dåliga timmerstockarna?
Hur skarvar man en takstol?
Vad gör jag med stocken som takkupan vilar på som är rutten i änden

Bifogar några bilder, läckaget kommer från taket vid vänstra sidan av byggställningen
 
  • Murket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • murket2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • murket3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerväggen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggställning klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns många sätt att fuska ihop det där med plankor och bergull men skall man ha det fullgott så blir det timmermansarbete.

Man kapar bort det ruttna och knutar in nytt timmer mellan knuten och fönstret. Inga problem men en hel del arbete.
Troligen skulle jag timra hela tavlan och dymla ihop den med löst passande dymlingar och sätta in svärd ute på backen. Lämna litet extra stocklängd för knutningen i den anslutande väggen. Hålla reda på bygghöjden för varje stock så man inte går ur knut mot den anslutande väggen. Sedan skulle jag ta isär hela tavlan och knuta in den på din plats stock för stock. Om inte anslutande vägg går att lyfta isär några centimeter så kan man kanske trä in knutarna och kila fast dem på något vis från motsatt sida.
Längre ned på väggen skall du se efter om stockarna är friska på utsidan eller om de är genomruttna. Om de är ruttna mindre än halvvägs igenom kan man halvsula. Då tar man bort halva tjockleken och ersätter med en bred 2 1/2 eller 3 tum tjock planka.
Helst borde man ha nytt torkat timmer som är sågat på två sidor till det här. Skall man lappa ihop sånt här med gammalt timmer blir det så dyrt så ingen kan betala det. Det nya timret får gärna vara en halvtum tjockare än det gamla och så halsar man det i knuten. Då allt är på plats får man bila där det behövs så att det nya timret följer bulorna i det gamla.

Inga problem! Värre saker har jag lappat ihop.
Men försök få tag på en kunnig timmerman och ordentligt virke. Annars kan det bli stora problem.

Här kommer några bilder av en liknande reparation som jag gjorde en gång. Eftersom väggbandet fanns kvar och bara kunde lyftas 4-5 cm utan att skada den tillbyggda flygeln gjorde jag sista stocken kilformad i längsled och utan dymlingar så jag kunde trå in den på sin plats innan jag sänkte ned väggbandet på sin plats.
 
  • hål1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hål2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hål3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hål5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.