L
Jag har ett fönster där det blivit endel kondens på insidan. Gissar att en anledning varit att vi dragit för rullgardinen för långt ner så att ingen luft kunnat cirkulera in bakom.
Hur som helst var det mögel i nederkant så jag tog kniven och skrapade bort mot fönstret.

Nu till frågan. Kan jag reparera detta på något vis?

Jag har tidigare testat att lägga en sträng med fönsterkit men då blev det inte bra. Gjorde jag kanske på fel sätt?

Tacksam för hjälp.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hade hoppas på någon expert här på forumet. Hoppas att någon kanske hittar tråden när jag skickar en reminder.
 
Varför räcker inte vanlig färg? läcker fönstret?
 
Har du mätt fuktigheten i trät? Jag drar ner min rullgardin i botten varje natt men har ingen tillstymmelse till kondens, kanske kan va läge att se över ventilationen också?
 
Tror att ngn form av träspackel behövs, men det blir pilligt att få ett snyggt rakt avslut mot fönstrets gummilist.
 
Bäst hade varit att plocka ut glaskassetten och slipa till träet och ev spackla så det blir jämnt. Sen grundmåla och stryka på med täckfärg.
 
Fönsterkitt ska du inte ha i vart fall, det används inte till fönsterkassetter som du har.

Du får helt enkelt maskera, spackla med snickerispackel och sedan måla med snickerifärg. Närmsta färgbutik kan hjälpa dig.
 
L
mexitegel skrev:
Fönsterkitt ska du inte ha i vart fall, det används inte till fönsterkassetter som du har.

Du får helt enkelt maskera, spackla med snickerispackel och sedan måla med snickerifärg. Närmsta färgbutik kan hjälpa dig.
Hur löser jag det med gummilisten längs fönstret? Om jag kör spackel kommer det helt täcka listen.

Dum fråga men varför inte bara täta med silikon?
 
Om du är perfektionist så skaffar du dig en list som är lika bred som gummilisten så du har något att spackla emot, men förslagsvis så gör du bara det bästa av situationen och slipar av. Det kommer inte märkas nämnvärt ändå efter att du målat.

Silicon är ett jäkla påfund, det går inte att måla på och förorenar trät så det inte går att måla på ens när man tagit bort siliconet. Använd i så fall latexfog.
 
L
mexitegel skrev:
Om du är perfektionist så skaffar du dig en list som är lika bred som gummilisten så du har något att spackla emot, men förslagsvis så gör du bara det bästa av situationen och slipar av. Det kommer inte märkas nämnvärt ändå efter att du målat.

Silicon är ett jäkla påfund, det går inte att måla på och förorenar trät så det inte går att måla på ens när man tagit bort siliconet. Använd i så fall latexfog.
Tack för info.
Om jag kör latexfog. Kommer detta i så fall påverka fönstreta funktion. Dvs jag räcker ju i så fall över gummilisten.
 
Nej, det kommer inte påverka deras funktion. Det är blir nog dessutom både enklast och bäst med latexfog :).

Tryck ut en sträng med latexfog och fukta en liten svamp som du drar över fogen så får du det snyggt. Avsluta med att måla efter att latexen torkat.
 
L
Ta k för all hjälp. Jag kör på latex känner mig mest hemma där.
 

Bästa svaret

Mest hemma på latex. Ok.... Du ska nog inte utveckla det :D :D
 
  • Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Mest hemma på latex. Ok.... Du ska nog inte utveckla det :D :D
Din livliga fantasi upphör inte att förvåna mig ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L
Haha! Har inte ni också latex som absoluta favorit i alla lägen ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.