I vårt källarplan tycks betongplattan ligga oisolerad på marken och uppe på den finns först en platonmatta, därefter vattenburen golvvärme i spånskiva och sist parkett. Det saknas mekanisk ventilation av golvet.

Problemet är att man inte satt uppvikskanter runt golvet, utan bara skurit platonmattan slarvigt längs väggen. Man har heller inte använt ventilerade golvsocklar, utan vanliga i trä direkt mot betongväggar, vilka har en aning fukt. Detta har nu resulterat i mögel bakom en sockel mot ytterväggen (ca 1 meter), samt att det allmänt är en aning unken källarlukt/mikrobiell lukt på vissa ställen, om man sätter näsan precis intill golvsockeln.

Vi har förstås fått rådet att riva ut rubbet och lägga om allt med korrekt mekaniskt ventilerad platon. Det blir dock väldigt dyrt med hantverkare och vi kan inte bo hemma på över en månad.

Jag tänker att man skulle kunna såga upp golvet i kanterna och haka på platon Uppvik i efterhand och täta ordentligt, samt ansluta frånluftsfläkt. Det skulle jag ju kunna göra själv lite pö om pö för en betydligt lägre kostnad. (Man får man väl lägga ny parkett dock.) Det känns lite meningslöst att riva upp allt när det redan ligger en platonmatta där under.

Är det någon som har bra input på detta? Är det en rimlig idé överhuvudtaget?

I princip har det befintliga golvet klarat sig bra i nästan tio år trots att det är felaktigt gjort, så jag tänker att det inte spelar nån roll om man inte får fullt luftflöde överallt under platon.

Vad tror ni?
 
S
om det är mögligt är det bäst riva ut det gamla och sanera och in med nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.