Jag har en trappa som, bortsett från ett par fanerskador är ok (kan behöva slipas och lackas också men det tror jag är hanterbart och något jag till och med kan göra själv).

Är det någon som kan ge mig några tips om huruvida det är möjligt att laga skadorna (bilder bifogade) med snyggt resultat och hur man i så fall skulle gå till väga? Går det att göra "på plats" i trappan eller blir det svårt (att ta isär trappan är givetvis inget alternativ)?
IMG_20131230_073946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131230_074159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte arbetat med faner förut och skulle därför gärna låta ett proffs göra jobbet men vet inte vart jag skall vända mig - de firmor som säger sig arbeta med renovering av trappor vill bara kränga "täcksteg" som sätts ovanpå existerande steg (något som inte löser mitt problem då det inte är stegen som är felet) och de som kan något om faner är mest möbelfirmor som gör allt arbete i sin verkstad och inte erbjuder "hembesök" ...
 
Där finns vax som man lagar skador i trä med. Kostar en del och det krävs en del övning innan det blir bra.

Finns att köpa på bl.a. Theofils.se

König heter märket.

På youtube finns videos om hur man.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Kikade på youtube och det känns fortfarande som om det krävs en "yrkesman" för att göra ett tillräckligt bra jobb (eller en "amatör" som övat väldigt mycket). Verkar också som om det är svårt att veta vad man skall beställa (ett helt kitt lär ju kosta väldigt mycket och är sedan inte till någon mer nytta om man inte kommer att göra sådana här reparationer med jämna mellanrum) - speciellt då man inte vet vilka färger man kommer att behöva blanda för att få rätt nyans...

Är det någon på forumet som känner till någon finsnickare/möbelrenoverare/konserverare som kan använda sådana här grejor, har utrustningen och kan göra arbeten ute hos kunderna? Om personen i fråga vill ha ett större jobb kan jag tänka mig att även lägga ut slipning och lackning av hela trappan.
 
Redigerat:
Synd att vi är långt ifrån varandra , för jag kunde gjort det.

Hårdvaxkitet som du behöver kostar ca 2000kr . Och det blir som du säger onödigt att ha efter du använt det.

Du kanske kan prata med theofils Stockholm om dom känner någon som använder vaxet som kan hjälpa dig.
 
Ja man kan ju kolla men troligen vill de inte lämna ut info om kunder.
 
Du får väll höra av dig om du har vägarna förbi Stockholm :p

Man bör väll försts slipa och lacka runt om kring innan man försöker laga så att man får rätt nyans och sedan lacka över alltihop eller vad tror du?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Det låter som en bra idé att lacka det andra först.
 
Kolla med någon välsorterad färg/golvhandel, I Uppsala hyr Happy homes/Upsala färg ut ett kit för att laga golv med ett antal olika vaxer.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Nackdelen med att använda vax eller shellack stänger är att det inte mörknar eller bleknar med träet.
Och det är inte så kul, på en trappa kanske det kvittar men i alla fall.

Men jag måste fråga om du är säker på ett det verkligen är faner på trappan för jag har aldrig hört talas om att man fanerar en trappa men jag har haft fel förr. Ser ut som trappan är gjord av ek och det grånar när det oxiderar så prova ett slipa /skrapa med något vasst där skadan är så ser du om det kommer fram annat trä.
På första bilden så sticker vagns-stycket upp ovanför golvet är det ändträ där i så fall är det nog massivt.

Pär
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det var vanligt med fanerade vangstycken och även spaljér.

Jag stod inför samma problem, tog ner spaljén körde den i planhyveln. Trappen var bara att ta bort faneret slipa och lacka. någonting annat är inte nått att sattsa på för faneret på resten av trappen lossnar så småningom ändå.

Vad har man då vunnit förutom en hel del jobb,till vad nytta.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Trist nog är jag säker på att det är faner - på en del av skadorna är det väldigt tydligt. Baserat på kommentarerna, speciellt att risken finns att andra delar av faneren släpper längre fram, skall jag till att börja med kolla vad en ny trappa kostar - kanske är det helt enkelt inte värt att reparera den gamla...

Även om man är mer optimistisk och antar att resten av fameren INTE skulle lossna över tiden kan man ju konstatera att det är tidsödande (och troligen ganska svårt) att slipa faner (man får vara försiktig så man inte tar i för hårt etc).

Att ta bort faneren och slipa + lacka det trä som är under känns inte som något alternativ då det i mitt fall även är vagnstyckena som är skadade och de kan jag inte "ta loss" och t.ex. hyvla... Dessutom skulle utseendet på trappan inte bli vad jag önskar mig utan faner.

En fanerad trappa känns ju inte direkt som någon "kvalitetsprodukt" man vill bevara - en massiv trappa av ek vore ju t.ex. en annan sak - den kunde vara värd att lägga en del tid och möda på...
 
Kasta inte yxan i sjön med en enda gång. så svårt att ta ner spaljén och slipa den brukar inte vara så svårt.

När det gäller trappan så ta ett stämjärn och ta bort fanerét på vangstyckets ovansida.

I mitt fall så var träet under fanerét vackrare mer liv i den. En ny trappa kostar betydligt mer än att renovera den gamla.

Förmodar att du får ta ner en bit av taket eller såga upp en bit av golvet på övervåningen för att komma åt infästningen för vangstyckena.

Att slipa vangstyckena när spaljén är borta är ganska lätt.

Kvaliten på trappan är säkert inte så dålig som du befarar,man lade fanér för att trappan var så lång att man var tvungen skarva den vilket inte syntes när man hade lagt på fanerét.

Jag tyckte min trappa vann på att fanerét togs bort.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Finns det inget lokalt snickeri som har någon gubbe som kan laga på plats?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det är nog lite över min kompetens att laga själv (min "avatarbild" har ju tummen mitt i handen - något som kanske inte riktigt stämmer men jag är absolut inte superhändig).

Tråkigt nog verkar det som om "snickare" idag mer är en person som spikar gips (dvs bygger och renoverar hus) och inte någon som kan sådana här saker (i vart fall i Stockholmsområdet) men kanske kan jag hitta någon av mer typen "finsnickare" om jag letar runt lite...

Om någon råkar vara eller känna en duktig snickare i Stockholm med omnejd som kan göra sådant här så ge mig gärna ett tips :wow:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.