Hej.

Håller på att hjälpa min mor med att fixa till i hennes badrum där mattan på golvet i duschörnan släppt och på så vis tagit med sig tätskiktet från väggen. På väggarna är det kakel men på golvet var det som sagt plastmatta. Badrummet är renoverat nån gång i början på 90-talet. Har rivit ut mattan och delar av väggarna(gipsen+kakel) i duschhörnan då man kunde se en antydan till påväxt i nederkant, dock ej jättemycket. Allt var också torrt då duschen stått oanvänd sista året pga vissa omständigheter.
Vet inte riktigt hur jag skall gå till väga för att göra det bästa möjliga av detta utan att riva hela badrummet då ekonomin inte tillåter det i dagsläget.
Då det verkar som det tidigare sättet det var uppbyggt på har fungerat bra, förutom att gummimattan släppt, så funderar jag på att använda samma metod nu förutom golvmatta då förstås, (trots att det är emot reglerna).
Väggar: Gips-primer-tätskit(rollat)-kakel
Golv: Golvspån-flytspackel-primer-tätskikt(rollat)-klinker
Vet dock inte hur jag ska göra vid "övergången" till det gamla kalet för att det ska bli på bästa sätt med tanke på tätskiktet då. Duschhörnan blir ju som ett litet eget rum när skjutdörren är på plats(på klinkrad sockel inbyggd i golvet), och själva "skarven" till det gamla kaklet kommer att sitta precis utanför skjutdörren och alltså klara sig från direkt vattensprut.
Är det heltokigt att bara tätskikta så gott det går ut mot den befinliga väggen? Skarven ligger ju som sagtt utanför själva duschörnan.
Har ju förstått att fukten går under kaklet genom fogarna, så kan jag ha vattentät fog i duschörnan för att ytterligare försäkra mig om att det inte kryper bakom fogen och ut i den befintliga väggen? Då skulle ju duschhörnan få ett eget lite "slutet" tätskikt.
Kommer detta att fungera eller har ni några andra bra sätt man kan lösa det på?
Tacksam för all hjälp.

Bifogar bilder
Kommer natuligtvis att ta bort och byta gips-kakel hela vägen upp i duschhörnan.
 
  • Picture 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut smartaste och mest ekonomiska tycker jag är att köpa er en duschkabin, begagnad eller ny och använd denna tills ni har ekonomi att göra om det fackmässigt.
 
Tack för svaret. Och duschkabin är ju naturligtvis ett alternativ.
Men problemet kvarstår ju iofs med att jag utanför duschkabinen inte har något slutet tätskikt mot den befintliga väggen, så vad jag förstår så har man ändå ett "icke godkänt" badrum(om än något säkrare än att försöka sig på en "reparation").

Angående detta med fackmässigt och regler.

Är det så att man enligt "reglerna" om man bryter tätskiktet, på låt säga ett nyrenoverat badrum, genom att t.ex. borra ett för djupt hål(genomgående) i en kortling för uppsättning av blandare mm måste riva upp hela badrummet och göra om tätskiktet för att det skall vara strikt enligt "reglerna"?
 
Hårddraget... JA !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.