Hej,

Vår altan består av någon typ av gjuten betong med ilagd "dekorationssten" överst. Har nu tagit bort en gammal upphöjning som jag behöver gjuta igen och samtidigt tänkte jag laga en bit som blivit frostspränd under årens lopp.

Altan med skadad betongyta och inlagda dekorationsstenar vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med skada i gjuten betong och dekorationssten, bredvid en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urtaget är ca 640x1160x50 mm (ojämn botten men hyfsat raka kanter)

Funderar nu på två saker (främst för min större gjutning - då den mindre reparationsgjutningen inte kan armeras pga platsbrist):

Tänker att gjutningen behöver armeras på något sätt, men bör jag använda fiber för att botten är ojämn samt djupet är väldigt begränsat? Blir ju inte mycket till täckskikt till armeringen om man nu inte lägger armeringsnätet direkt i botten - men då kommer ju inte armeringen att omslutas på ett bra sätt. Vill gärna inte att hela ytan skall spricka upp när den krymper.

Med fiber funderar jag på om det kan bli att ytan inte blir lika jämn och fin, utan att fibrer riskerar att hamna i toppen och sticker upp. Tankar kring detta?

Sista fundering gäller den sten som ligger i betongen - vad kallas denna? Tänkte försöka få tag i det och lägga in så att ytan liknar det befintliga lite mer än att bara ha rå betong. Är det bara att strö dessa stenar strax efter gjutning och ha med när jag jämnar av?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.