Har skapat många trådar nu då vi ska totalrenovera vårt kök i huset från 1913, men försöker sprida ut dom i rätt forum för att få mest/bäst svar:)
Nu gäller det altså gips.
I övriga rum vi renoverat har vi kört med rep-gips som är 6mm för att att dessa skivor följer skevheten i de gamla väggarna som är rätt sneda och vinda, och detta har vi inte velat dölja då det är ett gammalt hus och det känns helt ok att allt inte är spikrakt.
Men i köket har vi tänkt att köra med vanligt gips,12mm, för att istället få det lite mindre skevt då det underlättar vid montage av köksstommarna(Ikea), som man ju vill ha så raka det bara går.
För om jag fattad det rätt så följer inte en 12mm gipsskiva med väggens ojämnheter som en 6mm gör och nog sätter man väl gips även bakom där köksstommarna ska sitta?
Men då är frågan, när man skruvar fast skenorna för skåpstommarna finns det risk att man spräcker gipset då, när det kan vara lite luftfickor mellan träväggen och gipset?
Väggarna är för övrigt liggande brädor med spånisolering bakom.
 
se till att du har absolut stumt där du skall skruva!
 
Haba_tsutt skrev:
se till att du har absolut stumt där du skall skruva!
Jag har aldrig använt 12mm gips tidigare men den känns ju väldigt hård och styv, känner man om den inte ligger dikt an mot väggen, eller knackar man med något och lyssnar?
 
När skruven du fäster skivan med sjunker igenom är det inte stumt bakom, du kan känna med tummen att det flexar. Skivan ger efter när du skruvar in och släpper skallen när den fjädrar tillbaka. Hur jag vet? :rolleyes:

Jag har ett upplägg att testa var 30cm med en rätbräda där skruvarna hamnar, att väggen är hyffsat rak. Sedan shimsa där det är för mycket luft innan gipsskivan åker på.

Tänker också bygga en konsol för att distansera ut skenan i mittersta delen av ett u-kök för 70cm bänkskiva och då får man ju rakt för hela skenan på det viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.