Hej,

Jag hoppas jag lägger denna tråd i rätt del, annars får den flyttas dit den hör hemma.

Med sommarstugeköpet ingick en soluppvärmd utedusch från Demerx modell Sunny 40. Enligt produktinfo så är materialet PVC. Vid fyllnad och tryckbildning så släppte bottendelen. Tänkte slipa rent för hand med sandpapper och rengöra med aceton. Min tanke är att använda epoxi 2-komponentslim, och bara pressa ihop och låta det härda ordentligt ett dygn. Är det någon som gjort något liknande och kan uppmuntra detta eller rekommendera en annan metod? Se bifogade bilder.

Tack på förhand,
Mvh oduschad
 
  • Utedusch Demerx Sunny 40 liggande på ett bord utomhus, med viss vegetation i bakgrunden. Ena änden av duschen har lossnat från botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten bottendel av soluppvärmd utedusch från Demerx under ett träd, hålls uppe av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en trasig bottendel av en Demerx Sunny 40 soluppvärmd utedusch, omgiven av grönska och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är mkt tryck kan du ju borra ett par hål och använda popnit för att fästa det? Eller spricker plasten då kanske? Finns kanske popnitar för plast.
 
Jag tänkte skruva för att komplettera förbandet med lim. Problemet är dels som du är inne på risk för sprickbildning, och åverkan i plasten kan göra att den inte alls går att laga efteråt. Ett annat problem är att när man börjar bygga på diametern med nitar eller skruv är att underdelen inte längre passar i hylsan/stödet som håller den uppe.
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Jag tänkte skruva för att komplettera förbandet med lim. Problemet är dels som du är inne på risk för sprickbildning, och åverkan i plasten kan göra att den inte alls går att laga efteråt. Ett annat problem är att när man börjar bygga på diametern med nitar eller skruv är att underdelen inte längre passar i hylsan/stödet som håller den uppe.
Borra rakt genom så du har två hål 180 grader mot varandra eller hur jag ska uttrycka det och sen ta en metallstång/pinne som är exakt så lång att den inte "bygger på" diametern..... Skulle lösa båda problemen?🤔
 
Epoxin har nu härdat 1 dygn. Den är fylld, testad, tömd, rest på sin rätta plats och fylld igen och håller tätt än så länge. Vi får se hur länge lagningen håller :)
Tack för svaren!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.