Hej har fått en repa i mitt parkettgolv bor i hyreslägenhet läste i forumet att man kunde lägga vatten över repan vet inte om de hjälper så mycket tacksam för råd o tips❤️😊
 
  • Trägolv med tydliga ådringar och några vattendroppar eller vätskespill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv, hand, textilhörn, fotens del, vardaglig inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Fukt kan hjälpa om ytan har blivit nedtryckt. Det är däremot svårt att se på en bild om ytan har blivit nedtryckt eller om det mer är att träet har blivit skadat på något annat sätt.

Men det gäller alltså en fuktig trasa och inte vattenpölar eftersom vattnet kan rinna ner i skarvarna mellan de olika träbitarna och orsaka att träet blir fuktskadat, vilket är mycket värre än en repa.

Annars finns det reparationsvax som man kan fylla igen med när det är gropar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Fukt kan hjälpa om ytan har blivit nedtryckt. Det är däremot svårt att se på en bild om ytan har blivit nedtryckt eller om det mer är att träet har blivit skadat på något annat sätt.

Men det gäller alltså en fuktig trasa och inte vattenpölar eftersom vattnet kan rinna ner i skarvarna mellan de olika träbitarna och orsaka att träet blir fuktskadat, vilket är mycket värre än en repa.

Annars finns det reparationsvax som man kan fylla igen med när det är gropar.
Så ser den ut
 
  • Trätextur med ljus finish, synliga skarvar och små repor eller märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag är ledsen men jag kan inte avgöra om träet är nedtryckt eller om träfibrer har försvunnit eller ens om det bara är en lackskada.

Du får prova med en fuktig trasa just över repan och där det inte är någon skarv. Stod det inte hur det skulle göras i någon av trådarna du hittade?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är ledsen men jag kan inte avgöra om träet är nedtryckt eller om träfibrer har försvunnit eller ens om det bara är en lackskada.

Du får prova med en fuktig trasa just över repan och där det inte är någon skarv. Stod det inte hur det skulle göras i någon av trådarna du hittade?
Ska man gnugga med fuktig trasa jag gjorde de
 
BirgitS BirgitS skrev:
Se här: [länk]
Har inget strykjärn men funkade det med hårfön
 
BirgitS
Bara att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.