Hej!
Har tagit upp ett tittfönster/lucka i vedluckan på min Focus panna. Storlek som ett spelkort, ca 10 x 8 cm Glaset eldfast.Eldar med havre.

Poängen är att jag dels kan se lågan direkt dels att lågdetektorn som styr brännaren har fri sikt rät in i härligheten.

Problemet är att det vill gärna bli en tunn smuts/sot hinna efter någon dag.
I tråden om rengöra glas finns en del tips. Aska och blöt papper. Ingen tog upp det kanske i mitt tycke enklaste. Toapapper och lite vanlig T-röd. Kanon bra och billig och fungerar.

Min fråga är inte hur jag skall göra rent glaset. Undrar om det finns nån "gegga" som man kan lägga på glaset så det inte drar åt sig smutsen, något antistatiskt kanske? El något i stil med man har på vindrutor och fönster så det inte blir imma.

Annars funderar jag på att göra små kanaler mellan glaset och järnskivan/själva luckan, alltså genom packningen mellan glaset och luckan och i underkant glaset. Tanken är att luft utifrån drages in och uppåt på insidan glaset och "blåser" bort röken mm.
Några förslag och tankar-synpunkter?
Hälsningar,
Skalman
 
Sätta det på en platta så att du kan skifta mellan glaset och plattan, baxi har det så innovan iallafall.
 
Öhhh....??
Nu hänger jag inte med.
Sätta vad på vilken/hurudan platta var och hur skifta denna '"vad det nu är" mot glaset? Jag måste nog skicka upp en skiss/ritning kanske så ni ser hur det är gjort?
 
Tack för baxi länken. Inte tillämpbar i mitt fall. Bif skiss, genomskärning av luckan längst in till höger järn, sedan går jag till vänster det gula är packning så glaset inte ligger mot heta järnet. Glaset blått.En mörkgrön/svart stift går genom inre luckan och glaset vilar på stiften för att inte sjunka ner.Vidare till vänster det gröna är isoleringen. Sedan kommer det en järnskiva till. Ytterligare till vänster en luftspalt som täckes sedan av en extra skyddsplåt. Det yttre glaset sitter på insidan denna extra plåt. Lågadetektorn tittar in rakt genom båda glasen.


Tanken är att om jag "borrar" hål genom gula packningen så kan luft utifrån cirkulera förbi glasets insida och att då kan inte inte sotet/röken lägga sig där.
Vad sägs?
 
  • glaslucka_cr.jpg
Bilden kom inte med, varför?
 
  • glaslucka_cr.jpg
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.