MrJay
Hej,

vi bygger med cellplastblock från Jackon (Themomur 350, består av 10cm cellplast, 15cm betongkärna, 10cm cellplast) och nu har en luftning (75mm) hamnat i väggens mitt (betongkärnan). Detta är inget problem i sig men vi skall även ha ett PP rensrör där locket går ut på insidan (genom 10cm cellplast) för eventuella framtida underhåll.

Problemet är att locket på de rensrör som säljs är en gänga på ca. 3cm men man skulle vilja ha ett rör eller dylikt som är ca. 15cm långt och går igenom cellplasten och kan gängas på insidan efter gjutning. Finns det någon schysst lösning eller färdig produkt som funkar till ändamålet eller blir det någon DIY lösning vi får ta till?

PP rensrör med mätetikett som visar 150 mm längd för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett förslag: Ersätt rensröret med ett vanligt t-rör och lämpligt långt rör. Sedan sätter du rensröret ovanför.
 
MrJay
lyckograbben lyckograbben skrev:
Ett förslag: Ersätt rensröret med ett vanligt t-rör och lämpligt långt rör. Sedan sätter du rensröret ovanför.
Det var ungefär vad jag också lutade åt, jag förstår dock inte vad du menar med "sätter rensröret ovanför". Bifogar konceptbild med ett klassiskt grenrör (fel skala dock).


Schematisk bild av ett grenrör i ett avloppssystem, fel skala, med markerade avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Är inte ett y rör bättre? PVC grenrör 45 grader 75x50 mm mot blå bakgrund på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrJay
A Argastesnickaren skrev:
Är inte ett y rör bättre?[bild]
Inte om man vill att öppningen skall vara rakt med innerväggen. Grenröret i min illustration har en lutning på insidan.
 
MrJay MrJay skrev:
Det var ungefär vad jag också lutade åt, jag förstår dock inte vad du menar med "sätter rensröret ovanför". Bifogar konceptbild med ett klassiskt grenrör (fel skala dock).
jag förstår nu att jag missuppfattade ditt problem. Min "lösning" hjälper dig inte om du vill ha ett skruvlock på samma sätt som med ett rensrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.