Nära husgrunden har vi 2 st brunnar till jag inte riktigt vet vilka rör som ansluts. Den ena är med säkerhet avloppet (nedre) och den övre på bilden är inspektions-/rens-/spolbrunn till dagvattnet. I jakten på var vattnet tar sig under/in i vår redan fuktskadad krypgrund, kan vi inte utesluta att dräneringen eller avsaknaden av dränering kanske är den största boven...

Till den största brunnen är med säkerhet dagvattnet kopplat (har testat med att hälla vatten i de 4 st stuprör som verkar leda till samma huvudledning) och anslutet ca 1 m under marknivå till det övre rörutloppet.

År de 2 undre rörmynningarna på nerde bilden utloppen för dräneringen? (observera att de nästan är torra i mynningarna vilket betyder stopp i rören, det borde väl åtminstone droppa lite?)

Hur rensar man enklast dräneringsrör, kan man spola i det ena med spolslagstillbehör till högtryckstvätten eller måste man anlita VVS-firma?

Kan det finnas fler inspektions-/rens-/spolbrunn till dräneringen på tomten?
PhotoChooser-30b77c51-4fb4-44f8-93a8-01d3d8eda7f3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PhotoChooser-b06875ea-da43-435d-8f73-754ddd365682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare krypgrundsproblematik beskrivs här:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/226451-effektiv-tatning-av-krypgrund.html
 
Redigerat:
Dom två undre bör väl vara till dräneringen. Allt verkar ju vara ganska nygjort? Hursomhelst jag skulle nog filma dräneringen i första hand och se ev. stopp allmän kondition, dragning och fall. Sedan får man gå vidare i problemlösningen efter det.
 
Bra synpunkter, dräneringen/huset byggdes 1996, så rören har ju legat under mark i snart 18 år. Som första steg får jag försöka filma/fotografera i rörmynningarna för att få en vink hur rören ser ut inuti. Kan prova o tejpa fast mobilen på en kratta och sänka ner den till rörens början, måste också kika mer under alten om jag hittar fler spolanslutningar, för man kan väl inte spola i rören man ser i rensbrunnen och förvänta sig att vattnet ska tryckas genom hela rörsystemet och komma ut i det andra?

Nån som har koll på hur dräneringsrör fungerar? De har en perforerad över-/underyta, vilket innebär att de tillslut borde fyllas/slammas igen helt av jord/finmaterial i springorna? Hur kan vattnet ledas till brunnen om rören inte är täta i rörets nedre del?
 
Redigerat:
Dräneringsröret skall vara omslutet av grus och sen fiberduk för att förhindra att de slammar igen.

Röret skall ligga under husets grund, när grundvattnet stiger fylls röret underifrån och vattnet rinner bort.

Observera att stuprören inte får ledas via dräneringsrören, utan de skall ha egna rör, och allt kopplas samman i ett markrör som leder bort vattnet.
 
När man spolar rör använder man väl munstycke som har en stråle framåt och 3-4 strålar bakåt, så vattnet kommer tillbaka ut genom det rör man stoppar in spolslangen genom.

Det är ju det logiska sättet att spola. Att försöka trycka ett stopp hela vägen genom röret så det kommer ut i andra änden är inte så lyckat. Ok, är det ETT stopp så funkar det kanske... men är det flera stopp så kommer man ju bara att trycka ihop dem till en större och större klump som sen sitter som berget.
 
Stuprören är alla anslutna till samma vattenrör o leds separat till uppsamlingsbrunnen.

Bra beskrivet med spolmunstycket för rensning av rör, ska kolla om det finns ett sådant tillbehör till vår högtryckstvätt och vad det kan kosta, skulle vara kanon om man kan fixa det själv.
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Eftersom detta verkar vara där dräneringen tar vägen så bör detta vara den lägsta punkten på dräneringen.
För att förenkla rensning m.m. så brukar man sätta en spol på den högsta punkten så kolla på motsatt sida av huset om du har något rör som kommer upp där.
 
Var tar vattnet vägen?
Dom tre rören som syns tyder ju på som redan sags dränering plus takavrinning.
Jag kan inte se ett utloppsrör.
Är det en sänkbrunn endast?

Isf är det inte så konstigt att du har tillskjutande fukt via dräneringen eftersom vattnet från takavrinningen kommer ledas in i dräneringen bakvägen.

Du kan ju prova att sänka ett snöre med tyngd för att se djupet, och köpa en billig dräneringspump på Biltema för att tömma brunnen och kolla status på den.
 
  • Gilla
Kaptenkrokspik
  • Laddar…
Med all sannolikhet så är brunnen utrustad med ett vattenlås på utgående ledning därför så ser du inte utloppet. Att spola rent rören klarar vilken spolbil som helst om rören är normalt dragna. Varför jag rek. att filma är att även om spolningen är lyckad så säger dom inget om hur rören är dragna om det finns fickor eller bakfall som bidrar till problemen. Eftersom spoldysor till sin natur är gjorda så att hela eller huvuddelen av flödet och trycket är riktat bakåt för att slangen ska kunna arbeta sig in i rören så ska man alltid spola med fallet om man har tänkt sig att spola rent röret. Om man har ett stopp i en ledning så kan du angripa det från vilket håll du vill eller som passar. Men ska det bli rent så är det med fallet som gäller.
Av samma anledning så är spolbrunnar i bortre änden av dräneringsrören ganska meningslösa även om det är ganska vanligt att dom sitter där. Nu går det köpa spoldysor som bara har strålar riktade framåt men dom ska bara användas tillsammans med en styv slang och dom kan vara väldigt farliga om man inte vet vad man håller på med.

Ta en lång pinne försök kolla hur mycket sediment det finns i botten på brunnen. Det brukar röra sig om en eller flera decimeter. Detta kan också kraftigt begränsa utflödet från brunnen om det helt eller delvis blockerar utloppet. Särskilt vid kraftig nederbörd då det kommer mycket vatten från stuprören. Då kan brunnen bli så full så att det trycker bakvägen in i dräneringsrören och dom börjar fungera som infiltration i stället.
Så ta dit en slamsugare som kan spola dräneringen, suga ur slammet i brunnen. spola utåtgående ledning. Sedan lägger han på vatten i brunnen och kollar att brunnen fungera som den ska och klarar av höga tillflöden. Och har du fått tag i rätt gubbe så klarar han även av att filma ledningen som avslutning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
parkway skrev:
Med all sannolikhet så är brunnen utrustad med ett vattenlås på utgående ledning därför så ser du inte utloppet. Att spola rent rören klarar vilken spolbil som helst om rören är normalt dragna. Varför jag rek. att filma är att även om spolningen är lyckad så säger dom inget om hur rören är dragna om det finns fickor eller bakfall som bidrar till problemen. Eftersom spoldysor till sin natur är gjorda så att hela eller huvuddelen av flödet och trycket är riktat bakåt för att slangen ska kunna arbeta sig in i rören så ska man alltid spola med fallet om man har tänkt sig att spola rent röret. Om man har ett stopp i en ledning så kan du angripa det från vilket håll du vill eller som passar. Men ska det bli rent så är det med fallet som gäller.
Av samma anledning så är spolbrunnar i bortre änden av dräneringsrören ganska meningslösa även om det är ganska vanligt att dom sitter där. Nu går det köpa spoldysor som bara har strålar riktade framåt men dom ska bara användas tillsammans med en styv slang och dom kan vara väldigt farliga om man inte vet vad man håller på med.

Ta en lång pinne försök kolla hur mycket sediment det finns i botten på brunnen. Det brukar röra sig om en eller flera decimeter. Detta kan också kraftigt begränsa utflödet från brunnen om det helt eller delvis blockerar utloppet. Särskilt vid kraftig nederbörd då det kommer mycket vatten från stuprören. Då kan brunnen bli så full så att det trycker bakvägen in i dräneringsrören och dom börjar fungera som infiltration i stället.
Så ta dit en slamsugare som kan spola dräneringen, suga ur slammet i brunnen. spola utåtgående ledning. Sedan lägger han på vatten i brunnen och kollar att brunnen fungera som den ska och klarar av höga tillflöden. Och har du fått tag i rätt gubbe så klarar han även av att filma ledningen som avslutning.
Ok, tack för svar.
Har nu lyst med starkare lampa och petat med planka ner i brunnen, det var lättare att se "under ytan" med ficklampa i nattmörkret än på ljusa dagen. Hittade utloppet, draget i riktning mot gatan med underkant ca 20 cm under brunnens vattenyta, mätte djupet på utloppsröret till 140 cm under mark, dagvattenröret som man ser på bilden ca 90 cm från mark och de troliga dränrören ca 110 cm från marknivån. Jag kände brunnens botten med plankan ca 170 cm under marknivån, kanske är ca 10 cm sediment i botten, täcker ej utloppet.

I och med att vattenytan täcker utloppet med 20 cm, du påstår att det kan vara ett vattenlås? Jag tycker det är lite märkligt o tror att det kanske kan vara stopp i utlopp ner till gatan och som du skriver kanske det vid höga flöden rinner baklänges in i dränrören. Jag ska försöka kika ner i brunnen nästa gång det regnar kraftigt.

Vår tomt är belägen cirka 4 m ovan brunnen i gatan, som jag tror sammankopplar dagvattnet med grannarna vilket gör att det inte kan vara ett vattenlås uppe i vår brunn?

Har kommunen ansvaret att spola brunnen i gatan vid vissa intervall?
 
  • Gilla
Bringan
  • Laddar…
Edit: Det regnade kraftigt imorse och regnvattnet från stuprör verkar inte påverka nivån i dagvattenbrunnen, så inget stopp ner till gatan inte. Det skumma är att det inte kommer ut något vatten ur dräneringsrören, det har ju regnat hela natten, så detta måste undersökas vidare.
 
Det ska nog rätt mycket till för att det ska komma vatten via dräneringsrören, en veckas oavbrutet regnande eller så antagligen. Marken kan ju suga åt sig mycket vatten och har man inte fall åt fel håll så rinner ju vattnet bort från huset och måste tränga igenom flera meter jord innan det kommer fram till dräneringsrören.

När vi dränerade om hade vi uppgrävt runt huset ett par veckor och råkade ut för rejäla regnskurar, det blev inte märkbart med vatten i botten av diket (bredvid dräneringsrören).
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Vår tomt är belägen cirka 4 m ovan brunnen i gatan, som jag tror sammankopplar dagvattnet med grannarna vilket gör att det inte kan vara ett vattenlås uppe i vår brunn?
Har kommunen ansvaret att spola brunnen i gatan vid vissa intervall?
Som du märkte själv så har du alltså ett vattenlås på utgående ledning för att förhindra lukt att vandra upp från kommunens nät.

Ja, kommunen har ansvar från din anslutningspunkt och nej, dom har inget ansvar för att spola med ett visst intervall. Dom har ansvaret att ledningen ska fungera som avsett. Sedan vad dom gör för att se till att den gör det skiljer från kommun till kommun. Dom spenderar dock sällan mer pengar än absolut nödvändigt.
 
parkway skrev:
Om man har ett stopp i en ledning så kan du angripa det från vilket håll du vill eller som passar. Men ska det bli rent så är det med fallet som gäller.
Av samma anledning så är spolbrunnar i bortre änden av dräneringsrören ganska meningslösa även om det är ganska vanligt att dom sitter där.
Helt riktigt MEN för att se om dräneringen fungerar kan man använda dom.
Nu ska man inte spola ner för mycket vatten ovanifrån ifall det är stopp i dräneringen vilket kan leda till mer fuktproblem.
Sen att föra ner vattenslangen i bortre ändan och försiktit spola vatten och se om det kommer på rätt ställe kan vara mycket behjälpligt.
Själv konstaterade jag fel på min dränering på detta sättet.
 
  • Gilla
Alingsås 78
  • Laddar…
Visst kan man använda dom, jag brukar använda dom för att filma så dom är inte helt bortkastade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.