Ska just beställa ventilationsrören, sitter och funderar över det där med rensluckor... Vad finns det för regler för var dessa ska placeras? Har fått en ritning över systemet med ganska många böjar, men inte en enda renslucka! En miss?
 
Detta har varit uppe tidigare med lite "luddiga" svar om att det skall gå att rensa, efter x antal 90-böjar m.m.

Min ventilationsritning innehöll inte heller några rensluckor så jag snabbt på telefon till leverantören! De mumlade på om att det är minst 10 år till nästa rensning och då skulle det finnas apparater som klarar det mesta - vilket j-vla svammel :surprised: >:(

Så man fick (som vanligt) agera lite proaktivt och använda sunt förnuft (ännu vanligare). Jag satte naturligtvis rensluckor mellan "döda" rör, vilket jag definerade som inte direkt åtkomliga via vanliga ventiler. Likaså mellan anslutningar med stort avstånd, enligt mig över 8 meter.

Inte mycket till svar nu heller men försök att tänka dig in hur du skulle rensa systemet i framtiden så blir det säkert bra :cool:
 
OK, om jag förstår dig rätt så är kanske både en och två 90-gradersböjar OK, men kanske inte 4-5...
Ska gå igenom ritningarna igen och se var problemen finns.
 
ByggaNytt skrev:
De mumlade på om att det är minst 10 år till nästa rensning och då skulle det finnas apparater som klarar det mesta - vilket j-vla svammel :surprised: >:(

mmm.. du har väll 10 år på dig att reklamera installationen så.. 10år till nästa rensing verkar ju rimligt för han.. efter som du inte kan komma o reklamera det då.. ::)
 
Jo visst, men nu byggde jag ju kåken själv! Så då vill man ju ha det OK från början, att reklamera sig själv går nog bara i teorin ;) :D ;D
 
Vadå, min fru reklamerar saker till mig hela tiden...  ;)
 
Jo, det är sant! Där gäller ju inte RHG (Runt Hörnet Garanti) :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.